Natan (2013)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Paul Duane en David Cairns
met Bernard Natan, Serge Bromberg en Gisèle Casadesus

Hoe door intolerantie het grootste succes kan omslaan in een nachtmerrie blijkt uit het levensverhaal van de vernieuwende ondernemer Bernard Natan, die in de jaren twintig en dertig een grote rol speelde in de Franse filmindustrie. Zijn naam is verbannen uit het collectieve geheugen, of, erger nog, roept enkel negatieve associaties op. Natan, die in Frankrijk de geluidsfilm introduceerde, die het cinemascopeformaat naar het doek bracht nog voor dat woord bestond, werd op de zwarte lijst geplaatst als jood, perverseling en buitenlander. De kampen van de nazi’s deden de rest.