Sexy Money (2014)

Nederland / Nigeria
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Karin Junger

Een muzikale documentaire over de emancipatie van Nigeriaanse vrouwen die in Europa zijn uitgebuit en vernederd als prostituee en nu, terug in Nigeria, vol levenslust, aan een nieuw leven beginnen. De film laat vrouwen aan het woord over hun Europese avontuur en toont de ontwikkeling van twee vrouwen die, na terugkomst in Nigeria, en nieuw leven proberen op te bouwen.

Vanaf 3 april in de bioscoop (De Productie)

avatar van cordiacovens
Sexy Money laat zien dat je met wilskracht, doorzettingsvermogen en positiviteit ver kunt komen, maar dat het soms veel minder oplevert dan gehoopt. Dat de hoofdpersonen in de documentaire dan nog door blijven gaan en dit allemaal doen voor hun (vaak ongewenste) kinderen is zeer inspirerend en bewonderenswaardig te noemen. Een prima kijk op een groot onrecht en uitzichtloze situatie. Wat de dames ook proberen, ze blijven gevangen in de wereld om hen heen.

‘Sexy Money’ Review | Filmtakers

avatar van Mr Thee
Indrukwekkend hoe dicht documentairemakers op de huid kunnen zitten van mensen die al letterlijk meer bloot hebben moeten geven in hun leven. Was dat al niet genoeg? Of schept de docu juist hoop? Zal deze docu hen ooit verder brengen?

Als docu is de indeling en de aanvang van de film, los van het indrukwekkende onderwerp, niet bijster goed. Hier komt verandering in. De talking heads van de dames (prostituees), worden aangevuld met muziek en het persoonlijk leven: het kansloze bestaan, de ondergeschikte rol van een dochter, de verwaande mensen die het voor het zeggen hebben en de de man - vrouwverhouding die zowel in Nigeria als in Europa dus blijkbaar blijvend zorgwekkend is.Sneu om te zien hoe idealen uiteindelijk (bijna) overboord worden gegooid, mede door de beknellende man/ vrouw-verhoudingen in Nigeria en de grote tegenstellingen met Europa, dat ook voor de ervaringsdeskundigen, een hemel blijkt. De typering als muzikale docu vind ik wat misleidend. Gezegd moet worden dat de soundtrack Nigeriaanse popster Nneka een welkome aanvulling is. Het laatste stuk waar alle hoop plots verdwijnt heeft me het meest aangegrepen, mede dankzij de muziek die het drama een plek lijkt te geven: een stukje houvast en een open einde.