Nånting Måste Gå Sönder (2014)

Alternatieve titel: Something Must Break

Zweden

geregisseerd door Ester Martin Bergsmark
met Saga Becker, Iggy Malmborg en Shima Niavarani

De homoseksuele Sebastian kleedt zich als vrouw en zoekt vaak gevaar in zijn seksuele avonturen met wildvreemden. Wanneer dat in een openbaar toilet bijna verkeerd afloopt, is daar Andreas - een reddende engel in een afgetrapte leren jas. Hoewel Andreas geen homo is, blijkt de aantrekkingskracht tussen hen al snel sterker dan elke hokjesgeest.

avatar van Reinoir
Uitdagende film die niet vies is van expliciete beelden. Met een toffe en gevarieerde soundtrack kwam ik deze film wel door, niet te vergeten dat sommige scenes ook prachtig waren geschoten. Zo zaten er vergelijkbare slow-mo beelden in als bij Antichrist van Lars von Trier. Het is een gewaagde film die zowel veel voor als tegen stemmen zal krijgen door de wat controversiële manier waarop de film is uitgewerkt.

avatar van knots
Winnaar Tiger Award.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vooral een eerlijke en rauwe film. Over een thema dat nog niet vaak is gedaan volgens mij. Mensen die zich niet helemaal man en niet helemaal vrouw voelen. Zoals de regisseur Ester Martin Bergsmark. Niet bang voor expliciete scenes die nergens voyeuristisch aanvoelen maar echt intiem zijn. Veel gevoel voor detail en geweldig gecaste hoofdrolspelers. Sebastian komt echt over en de acteur die Andreas speelt is minstens even sterk. Een talent als pakweg Xavier Dolan is Bergsmark voor mijn gevoel zeker niet (ik ben benieuwd wat hij kan met een onderwerp wat minder dichtbij komt), maar in een wat minder jaar is het niet gek dat dit een Tiger kreeg.