Penne Nere (1952)

Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Oreste Biancoli
met Marcello Mastroianni, Marina Vlady en Camillo Pilotto

Nadat aan het einde van de Tweede Wereldoorlog het fascistische leger is ontbonden, is de jonge Italiaanse soldaat Pietro (Marcello Mastroianni) op weg naar zijn thuisdorp Stella en zijn geliefde Gemma. Eenmaal aangekomen in het dorpje raakt hij samen met andere soldaten en de dorpsbewoners betrokken bij een actie om te voorkomen dat de Duitsers hun dam opblazen.

Er bestaan er meerdere van : films met Mastroianni en Vlady samen...dit was de eerste geloof ik en ook de ongekendste. Mastroianni- dankzij Cannes weer helemaal hip- was 28, Vlady...14. Wacht even...ja, dat zeg ik goed helaas. Zij wordt in de film geacht "bijna 16 " te zijn, wat toch ook nog wat aan de jonge kant is om door te gaan voor het liefje van de held. Al heeft hij als verzachtende omstandigheid dat hij woont in een achterlijk boerenhol in de dolomieten met 2 keuzes : een koe of Vlady...tsja, dan ben je er snel uit.

Enfin, typische film uit die tijd en plaats : katholiek melodrama'tje in tijden van oorlog, in en uitgeluid door een oubollige voice- off die ons vertelt over het fictieve dorpje in de Dolomieten waar iedereen gezond, katholiek en gelukkig is- tot de oorlog uitbreekt en de mannen worden opgeroepen. Onder hen dus ook Mastroianni- overdubd nog ! - die afscheid moet nemen van zijn kersverse, illegale lief en afzakt naar Albanië als onderdeel van het korps Alpenjagers- met petje op de kop en de mallotige zwarte veertjes ( niet te verwarren met de bersaglierihelm van capt. Bertorelli, natuurlijk ).
Uiteraard niet opgenomen op de Balkan, ook niet in de Dolomieten trouwens maar in de Abruzzen. Zo ging dat in die tijd, al is met de locaties weinig mis verder en ziet het er goed uit allemaal. Dit ondanks een weinig gerenommeerde regisseur, die je de onnozele inhoud van het geheel niet geheel kunt verwijten verder want er waren 5 scenaristen. Dan nog wordt het in de tweede helft wel erg bedenkelijk allemaal, wederom typisch voor Italiaanse wo2 films uit die tijd : collaboratie en nederlaag werden verdoezeld, men was slachtoffer en op bizarre manier ook overwinnaar, althans die indruk moesten de kijkers krijgen.
Het is allemaal behoorlijk dommig te noemen en neigt naar triviaalcinema, al was ik als devoot katholiek natuurlijk verrukt over het miraculeuze slot. Wat dat precies inhoudt geeft de poster al enigszins weer, en dat de H. Maagd over ons allen waakt zal hopelijk gekend zijn.
Nu echter veel te oubollig om nog aan te bevelen behalve voor de Mastroianni en Vlady liefhebbers, met nogmaals als kanttekening dat hij hier door een ander gedubd is. De DVD bevat geen anderstalige onderschriften, kan natuurlijk worden gedownload met fansubs.