Turning (2012)

Denemarken / Verenigde Staten
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Charles Atlas
met Charles Atlas, Antony Hegarty en Thomas Bartlett

In november 2006 wordt de performance ‘Turning’ gepresenteerd in Rome, Londen, Parijs, Madrid en Braga. Terwijl Antony Hegarty (zanger van Antony and the Johnsons) speelt, projecteert regisseur Charles Atlas videobeelden over het podium. Op datzelfde podium poseren dertien vrouwen. Net als Antony zijn deze vrouwen niet gemakkelijk te omschrijven persoonlijkheden. Of ze nou transgender, androgyn, bedekt met make-up of compleet naakt zijn. Ze komen uit omgevingen waar het gevecht om oprecht jezelf te kunnen zijn een bijna revolutionaire daad is. Het succes van de performance was de voornaamste reden om van ‘Turning’ een documentaire te maken, waarin nog meer plaats is voor de achtergrondverhalen.

avatar van Mug
Mug
Sinds een week verkrijgbaar op cd + dvd.
Deze week meerdere malen te zien op Cultura, vanavond 20.30 uur prime time!