Allegheny Uprising (1939)

Alternatieve titel: The First Rebel

Actie / Avontuur

geregisseerd door William A. Seiter
met John Wayne, Claire Trevor en George Sanders

1759 De grens is gesloten, maar de Britse soldaten verkopen nog steeds wapens en rum aan de indianen. Een aantal pioniers uit Pennsylvania wil die handel stoppen.

avatar van Richard1189
Het verhaal speelt zich af voor de onafhankelijkheid van Amerika van de Engelse koloniale overheerser. Het is niet meer dan een tijdsetting want het verhaal heeft verder geen pretenties in die richting.

Een best wel snelle film, maar een wat vlak verhaal. Er zijn niet zo heel veel films gemaakt over deze (interessante) periode van de Amerikaanse geschiedenis. Dit verhaal is echter redelijk oninteressant gebracht. De plotomschrijving vertelt het eigenlijk al waar het om draait. Veel meer zit er ook niet in.
Brian Donlevy speelt prima. Met meer beeldtijd zou hij Wayne en Lawson van het doek hebben gespeeld. Die laatste is flink aan het overacteren (hoort bij zijn rol) en gaat irriteren op den duur.