Respublika ShKID (1966)

Sovjet-Unie
Komedie / Drama

geregisseerd door Gennadi Poloka
met Sergei Yursky, Yuliya Burygina en Pavel Luspekayev

Sint-Petersburg, Rusland in de jaren twintig: de straten wemelen van de dakloze jongens. Ze worden gevangen en in de Dostoevsky School opgevangen, opgevoed en gecorrigeerd. Schooldirecteur Viktor Nikolayevich Sorokin probeert van de jeugdige delinquenten nuttige leden van de samenleving te maken, maar deze laten dit niet zonder slag of stoot gebeuren.

avatar van Darbie
Uit een bericht van Villevalo23 : "Eigenlijk is het niet te geloven, het hoge niveau dat veel producties uit het Sowjet tijdperk kennen."
En zo ook deze prachtige en bovendien erg leuke film vol ironie, zelfspot, surrealisme & parodieïsme.

Bovendien zéér fraai Rembrandtesque camerawerk. En natuurlijk in zwart/wit, dat het in mijn ogen toch vaak wint van een film in kleur.