• 8.603.986 stemmen

Alternatieve titel: The Red Inn

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jean Epstein

Met onder meer: Léon Mathot, Gina Manès en Jean-David Évremond

IMDb beoordeling: 6,8 (131)

Oorspronkelijke taal: Frans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot L'Auberge Rouge

Twee jonge dokters, Prosper Magnan (Léon Mathot) en Frédéric Taillefer (Jean-David Évremond), besluiten vanwege onweer onderweg te blijven slapen in een herberg. Ze delen een kamer met een Nederlandse diamanthandelaar (Gina Manès). 's Nachts steelt Prosper van de handelaar, maar wanneer hij 's morgens wakker wordt is de diamanthandelaar dood en zijn vriend Taillefer ervandoor. Gebaseerd op een verhaal van Honoré de Balzac.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er meerdere van : films die l'auberge rouge heten...de gekendste is ongetwijfeld die van A-L met Fernandel. We moeten hier iets ophelderen : die film heeft NIETS te maken met deze van auteur Epstein. Deze namelijk is een verfilming van de gekende Balzac roman, gene ging terug op een echte moordzaak in een herberg in de Pyreneeen . Ik zeg dat er even bij omdat ik vele zgn. filmbuffcommentaren lees in de trant van " die A-L had er helemaal nix van begrepen " enz. Neen : jullie hebben er nix van begrepen.

Hoe dan ook, vrij vroege Epsteinfilm die veel trekjes heeft van een gothic mystery, en van zijn andere films waarschijnlijk het meest doet denken aan LCDLMU. Het is ook als een gothic mystery opgezet: we beginnen zgn. gezellig met een diner in 1825 waarin ene Hermann een verhaaltje gaat vertellen. Dat verhaaltje echter blijkt een en al gruwel te zijn, zo leren we als de flashback begint.

Die voert ons naar 1799 en een herberg in de Elzas, waar het buiten uiteraard gigantisch regent en onweert. 3 gasten arriveren schijnbaar te laat in de overvolle herberg : de 2 jonge officieren Taillefer en Prosper, en even later een Hollandse diamantair* die zo onverstandig is zijn waar uit te stallen. Deze simpelaar zal zijn onvoorzichtigheid met zijn leven moeten bekopen de volgende nacht...maar wacht eens even, was die Taillefer niet ook 1 van de genodigden tijdens het diner in 1825 waar we mee begonnen ? Inderdaad... en deze meneer begint zich naarmate het verhaal vordert steeds ongemakkelijker te voelen. Hoe zou dat toch komen ?

Waaruit volgt dat er steeds wordt crossgekut tussen de flashbacks en het diner, op het hinderlijke af zelfs : zeker 10 keer op een speelduur van 60 minuten. Da's wat te veel. Doet trouwens wat denken aan het procédé gebruikt in pikovaya dama, waar zoals u zich trouwens herinnert ook een Hermann in voorkomt, of misschien ligt dat eerder aan Pushkin/ Balzac. Wat echter duidelijk de invloed van die Russische film verraadt is- intertextueel citaat- de rol van speelkaarten hier.

De invloeden van Gance en l'herbier zijn ook duidelijk, logisch aangezien het hier een film betreft geworteld in het zgn. impressionisme en de avantgarde van die tijd, en een voorproefje van wat Epstein later voor ons in petto zou hebben, met name Usher.

Bijna abstracte cinema af en toe dankzij de extreme- close ups waarvan we er hier honderden zien, dermate extreem dat de gezichten en artefacten waar de camera zich op richt bijna oplossen in geometrische figuren. Allicht valt dat het meest op bij de patronen op de speelkaarten. Dat gaat grotendeels terug op Gance denk ik, evenals de POV scènes met de gekende overlappingen, zeker de "droom " POV Prosper, die heel erg Gancesk ook eindigt in een melodramatisch aanroepen van...mamaatje ! Dat onweer buiten is dan weer een standaard gotische kunstgreep en iets wat Epstein in zijn Poeverfilming met meer inventiviteit zou uitwerken, maar die kwam dan ook pas toen hij veel ervarener was.

Typisch voor Epstein tevens de "montages " zoals die van de herberggasten die zich te buiten gaan aan muziek en dans- ook weer in close up uiteraard- en knap uitgevoerd was de "pan " langs de dinertafel waarmee Epstein in 1 scène alle personages daar introduceert. Wel is de eerste elft van de film een stuk beter dan de tweede, waar we de melodramatische kant opgaan en die vrij saai is

Om maar te noemen wat me nu te binnen schiet, valt door de Epsteinbuffs ongetwijfeld nog meer over te vertellen. Helaas is deze film niet uitgebracht als onderdeel van de roemruchte Epsteinbox die nu wel afdoende gepromoot is, hoop ik.

Het lijkt me trouwens onmogelijk dat ze dit niet gezien hebben. Waarom zie ik dan geen observaties ?

*: die wordt vertolkt door Bourdelle en niet door Manès uiteraard, die jullie ook kennen uit coeur fidèle en hier de onvermijdelijke love interest vertolkt, meer bepaald van Prosper.

avatar van Fred Neil

Fred Neil

pippo il buffone

Heb je een goede versie van deze film weten te bemachtigen?

Ik heb zelf de film (nog) niet gezien, maar ik heb wel thuis een behoorlijk crappy (en geloof me ik ben echt wel wat gewend ) bootleg versie die op het internet rondzwerft. Ben benieuwd of er iets beters voor handen is.

Tamelijk crappy dekt vrees ik wel de lading, al weet ik niet of we het over precies dezelfde versie hebben. Waarschijnlijk wel. Zoals u waarschijnlijk al wist is hij niet opgenomen in de Epsteinbox, en daar zal men wel redenen voor hebben.