Majo no Takkyûbin (2014)

Japan / China
Fantasy

geregisseerd door Takashi Shimizu
met Fûka Koshiba, Machiko Ono en Rie Miyazawa

De jonge Kiki moet een jaar haar ouderlijk huis verlaten voor de heksenopleiding. Ze zegt haar familie en vrienden vaarwel en vertrekt op haar bezem. Samen met haar vertrouweling, de kat Jiji, begint ze haar nieuwe leven.

avatar van jeroentjuhhhhh
Opvallend.. Shimizu en dit

avatar van Baggerman
Ja, het verbaasde me ook. Vraag me ook af of Shimizu wat origineels kan toevoegen in vergelijk met de al briljante animatiefilm van Studio Ghibli?

avatar van Prudh
Trailer: YouTube

avatar van Donkerwoud
Moest dit? Anime was perfect genoeg voor generaties die nog komen gaan.

Die Shimizu toch.

Je vraagt je af hoe dit project tot stand gekomen is. De kleine Shimizu was een geweldige fan van Kiki misschien? Of wist men bij Ghibli niet wie ze voor deze film aangenomen hadden? Heeft Ghibli sowieso veel te zeggen gehad in het ontstaan van deze film?

Wat het ook geweest is, Kiki is niet de eerste Ghibli die een live-action verfilming krijgt. Hoewel je bij beiden (Hotaru no Haka en Kiki) ook kan zeggen dat het gewoon een nieuwe verfilming van het boek is. Maar het blijft raar om deze film in live action vorm te zien, en al helemaal met een bekende horror regisseur aan het roer.

De film is wat je er een beetje van verwacht. Geen beste CG (en er wordt aardig wat afgevlogen), wel kleurrijke visuals, aardig wat overacting (maar een zeer leuke cameo van Asano) en een verhaal met een moraal. Gelukkig is het tweede deel van de film anders dan de Ghibli adaptatie, zodat je toch wat nieuws voorgeschoteld krijgt, maar echt veel leuker is het niet.

Op zich wel grappig om een keertje gezien te hebben, vooral om de link naar de Ghibli film te kunnen leggen, maar verder een film die vooral voor de kleintjes bedoeld is. Liefhebbers van de animatie kunnen deze makkelijk overslaan.