The Weight of Elephants (2013)

Denemarken / Nieuw-Zeeland / Duitsland / Frankrijk / Zweden

geregisseerd door Daniel Borgman
met Angelina Cottrell, Anna Hewlett en Demos Murphy

De tienjarige Adrian is een gevoelige en eenzame jongen. Op jonge leeftijd is hij verlaten door zijn moeder en sindsdien woont hij bij zijn grootmoeder en zijn ziekelijke oom in een klein dorpje. Sinds er drie kinderen op mysterieuze wijze uit dit dorpje zijn verdwenen, worstelt Adrian nog meer met zijn angsten. Maar dan komt de ook tienjarige Nicole met haar broertje en zusje tegenover hem wonen en al gauw ontstaat er een hechte vriendschap tussen de twee. Zij lijken alles te hebben waar Adrian ooit naar verlangd heeft. Maar toch lijkt er iets vreemds aan de hand te zijn…

Vanaf 8 mei in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van Verhoeven
Geen onaardige interpretatie. Wel alleen lezen als je de film gezien hebt.

Een dromerige, weemoedige en oprechte film over een wrede en traumatische kindertijd, in de vorm van een portret van een onzeker en introvert jongetje van 10, die geen liefde kende en door zijn ouders was achtergelaten, en zijn vriendschap met een mysterieus meisje. De Scandinavische invloed was merkbaar. Het serieuze verhaal kwam wel loodzwaar over en de scènes teveel aan elkaar geplakt. Demos Murphy speelde werkelijk geweldig.

avatar van algol345
gauke,

ik kijk bij iedere film naar jouw reactie. je legt het zeer goed uit allemaal.

thx.

algol345 schreef:
gauke,

ik kijk bij iedere film naar jouw reactie. je legt het zeer goed uit allemaal.

thx.

Hartstikke leuk om te lezen. Dank-je-wel!

Demos Murphy als Adrian is echt een shot in de roos in deze mistroostige film , het is soms echt schrijnend hoe kinderen hun leeftijdgenoten pesten en hoe iemand daar kan onder lijden.

avatar van Phantasm
Prima drama dat lekker wegkijkt.

avatar van cantforgetyou
Een beetje een zwakke film. Het kind acteert goed. Maar het verhaal raakte mij niet zo. Maar zeker niet slecht gemaakt.

avatar van wendyvortex
Bepaald niet vrolijk stemmende film over de 10-jarige Adrian die opgroeit bij zijn oma en oom. Hij is verlegen, wordt gepest en kan niet echt goed uit z'n woorden komen.
Film is op twee verschillende manieren te bekijken, afhankelijk van het feit of de buren reëel of imaginair zijn, het tweede geeft de film in ieder geval een diepere laag en maakt het eind sterker.
Traanbuizen slaan hier in ieder geval aan bij de scène met het konijntje.