• 8.564.242 stemmen

Den Hvide Slavehandel (1910)

Drama | 45 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: De Blanke Slavin / The White Slave Trade

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: August Blom

Met onder meer: Ellen Diedrich, Lauritz Olsen en Ella La Cour

IMDb beoordeling: 5,8 (146)

Oorspronkelijke taal: Deens

Plot Den Hvide Slavehandel

Anna (Ellen Diedrich), een mooi meisje uit een arm gezin, krijgt een goedbetaalde baan aangeboden als een kindermeisje in Londen. Anna's verloofde, Georg (Lauritz Olsen), is skeptisch en vertrouwt de zaak niet. Toch besluit Anna de baan aan te nemen en ze vertrekt naar Londen. Daar aangekomen komt ze terecht in een bordeel waar ze tegen haar wil wordt vastgehouden door de bordeelhoudster (Ella la Cour). Met hulp van de dienstmeid weet ze een bericht naar huis te smokkelen. Georg besluit de hulp in te roepen van een detective en vertrekt naar Londen om Anna te redden...

image

avatar van Fred Neil

Fred Neil

Deze film is gratis online te bekijken op de website van European Film Gateway.

avatar van beavis

beavis

een remake, of eigenlijk ripoff, van de eerste Deense feature uit hetzelfde jaar en met de zelfde titel. Alleen is van die eerste niet veel meer over en blijft alleen de kopie bewaard. Het ding is 3 reels lang en wordt een feature genoemd, maar toch haalt het de 45 minuten niet... zelfs de 40 niet

"According to the Academy of Motion Picture Arts and Sciences, American Film Institute, and British Film Institute, a feature film runs for 40 minutes or longer"

dus...

avatar van Woland

Woland

Het is nodig om het jaartal af te strepen, aangezien dit de enige film uit 1910 is op MM, maar hoewel ik wel een zwak heb voor oude films kon deze me niet echt bekoren. Den hvide Slavehandel gaat over een Deens dienstmeisje dat denkt in Londen dienst te nemen, maar als prostituee aan de slag moet. Dit zou in moderne termen een film zijn die gebaseerd is op veel dialoog, en helaas proberen ze dat hier ook een beetje: we zien heel veel statische beelden van mensen die praten in een kamer (of op straat, of elders), maar als je geen idee hebt wat er gezegd wordt is dat alleen maar storend. Ook op andere momenten straalt het ervan af dat we echt naar een proto-film aan het kijken zijn; de ontsnappingsscene bijvoorbeeld (waarin de madam de deur simpelweg opentrekt terwijl dat meisje er met haar volle gewicht via het touw aan hangt), en in de meeste scenes in Londen zien we bijvoorbeeld pontificaal de Big Ben achter het raam. Het is dan wel weer grappig om de wereld van 1910 te zien, en zowaar een paar actiescenes, maar uiteindelijk heeft de film naast haar eerbiedwaardige leeftijd weinig te bieden.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Veruit de oudste film die ik al zag. Viel toch technisch een beetje tegen. Er wordt heel veel gepraat in de film en het is niet altijd duidelijk wat er bedoeld wordt. Die korte vertaalboodschappen lijken me onvoldoende voor het geheel en nuance in de film. Bij een stomme film lijkt me dat net de essentie wanneer er geen geluid is bij dialogen.

Het verhaal zelf is wel redelijk boeiend, weliswaar wat me de haren getrokken met die hele vrouwenhandel. Nogal eenvoudig uitgewerkt, maar dat is niet onlogisch als je net over het half uur afklokt. Aan de andere kant best prima gezien zijn gezegende leeftijd, maar het is niet de promofilm om anderen te overtuigen om een stomme film te proberen.