Ao Men Feng Yun (2014)

Hongkong / China
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Jing Wong en Siu-Hung Chung
met Yun-Fat Chow, Nicholas Tse en Chapman To

De superhacker ''Show Hand'' en Karl gaan samen met hun mentor, de gepensioneerde oplichter Benz, naar Las Vegas om een oude vriend van Benz, Hendrick, te bezoeken. Hendrick is een bekende oplichter die zijn verleden achter zich heeft gelaten en nu werkt in de beveiliging van een casino. Tijdens hun verblijf in Vegas stuit Show Hand op zijn vriend Ken, die undercover werkt voor Interpol om bewijs te verzamelen tegen Mr. Ko, een maffiabaas. De maffiabaas realiseert zich dat er een mol in zijn onderneming zit en is uit op Ken. Maar Ken verbergt de USB met het bewijs bij Show Hand, waarna het per ongeluk meegenomen wordt door Charlie, de dochter van Hendrick. Show Hand en Hendrick moeten samenwerken om bewijs tegen Mr. Ko te verzamelen en Charlie te redden.

Zo geinig.

Hoewel het uiteraard niet heel veel meer is dan een best-off. Opa Jing maakt ze ongetwijfeld met z'n ogen dicht, dit soort filmpjes. Waar z'n vorige collaboratie met Fat nog een groots spektakel was, is dit vooral een samenvatting van JWong's carriere geworden.

Maar daarom niet minder leuk natuurlijk. Alle belangrijke genres zijn in deze film terug te vinden. Uiteraard speelt het gokgebeuren weer een hoofdrol, maar ook voor de typische (80s) HK humor is er een plaatsje en af en toe maakt JWong ook ruimte voor een paar fijne actie/martial arts scenes. Fat speelt het spelletje perfect mee en zet een erg leuk personage neer.

JWong heeft ondertussen ook naam genoeg om z'n film vol te proppen met sterren en nog net genoeg ruimte te laten om een aantal "talenten" te lanceren. Verder heeft hij ook genoeg budget voor wat degelijke CG. Geen al te hoog of indrukwekkend niveau, maar nergens storend of vervelend. Blitse montage en vlot camerawerk maken het filmpje af.

Wel duidelijk voor de "liefhebber" dit. Met 83 JWong films achter de kiezen is het vast allemaal een stuk leuker, al is het maar omdat je z'n hele carriere in 90 minuten ziet voorbijkomen en zo een aantal dingen wat beter kan plaatsen. De laatste scene (met 2 Fats) is bijvoorbeeld geweldig, maar zonder context amper te verklaren.

Ik vraag me af hoe lang Jing Wong nog door zal gaan, al bewijst hij met deze film nog makkelijk mee te kunnen. Vernieuwing in de kern hoef je niet te verwachten, wel vlotte en moderne updates en melanges van de films die hij vroeger gemaakt heeft. En daar is helemaal niks mis mee als het op deze manier gebeurt.