ad
  • 8.081.733 stemmen

Tim Frazer Jagt den Geheimnisvollen Mister X (1964)

Actie / Misdaad | 87 minuten

Genre: Actie / Misdaad

Alternatieve titel: Case 33: Antwerp

Oorsprong: Oostenrijk / België

Geregisseerd door: Ernst Hofbauer

Met onder meer: Adrian Hoven, Corny Collins, Paul Löwinger

IMDb beoordeling: 5,4 (28)

Oorspronkelijke taal: Duits

Oorspronkelijke titel: Tim Frazer jagt den geheimnisvollen Mr. X

Releasedatum: 11 juni 1964

Over Tim Frazer Jagt den Geheimnisvollen Mister X

De Britse agent Tim Frazer zoekt in de Antwerpse haven naar een seriemoordenaar die het voorzien heeft op havenarbeiders. Zijn vriendin Janine gaat undercover in een bar en probeert te ontdekken of de moorden drugsgerelateerd zijn, om met deze gegevens de zaak op te lossen.

avatar van Brix

Brix

Een misleidende titel, want met het beroemde personage van Francis Durbridge heeft deze film helemaal niets te maken.

Durbridge was zelfs niet eens betrokken bij deze film, al doet de tekst op de DVD box anders vermoeden.

Men heeft hier duidelijk ingespeeld op het enorme succes van de Duitse Tim Frazer TV series uit 1963 en 1964, met de charismatische acteur Max Eckard in de hoofdrol.

Adrian Hoven en Corny Collins kwijten zich behoorlijk van hun taak in deze Oostenrijks-Belgische co-productie, maar het meest aantrekkelijke is voor mij de Antwerpse setting.

Die was voor mij ook de reden voor het aankopen van de onlangs verschenen DVD.

Veel couleur locale in de Antwerpse havenbuurt.

Vooral de nachtopnames zijn zeer sfeervol.

Opnames geschoten in prachtig contrastrijk zwart-wit.

Op DVD ziet de film eruit alsof hij gisteren opgenomen werd zo haarscherp is hij.

Aardig wat Belgische acteurs en actrices in de kleinere rollen, die aan de mondbewegingen te zien allen Nederlands spraken, maar in het Duits werden nagesynchroniseerd.

Het verhaal doet eerder denken aan de destijds zo populaire Duitse Edgar Wallace films.

Temeer door een aantal acteurs en actrices die daarin ook regelmatig te zien waren.

Vermakelijk genoeg voor de liefhebbers van het genre is de film zeker.