• 8.233.263 stemmen

Alternatieve titels: Season of the Witch / The Days of Evil Women

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Minoru Shibuya

Met onder meer: Isuzu Yamada, Mariko Okada en Eijirō Tōno

IMDb beoordeling: 6,5 (24)

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Akujo no Kisetsu

Yashiro is een rijke oude knorrige man die samenwoont met zijn minnares, een ex-geisha. Zij en haar dochter willen hem vermoorden om zijn geld op te strijken. Maar hoe inventief ze ook zijn in het bedenken van nieuwe moordplannen, hij weet elke keer de dans te ontspringen.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ah, ik zie dat het genre al is gewijzigd in komedie/misdaad. Terecht ook. Want dit bleek - net als Burden of Love die op Camera Japan opdook - een volbloed komedie. En dat uit de Jaren 50, die duiken blijkbaar 'ineens' op. Deze had overigens nauwelijks politieke lading en het twee uur liep alles gierend uit de rails, maar het bleef wel onderhoudend.

Tono (die ik nog niet eens zo knorrig vond) krijgt wat te stellen met de dames en heren om hem heen. Een groot deel van bekend Shochiku sterren was van stal gehaald en ze overtuigden - ondanks dus die groteske verwikkelingen - mij allemaal. Daarom kon hier toch wel waardering voor opbrengen. Het was even wachten op Okada in deze film, maar ook hier is ze weer redelijk betoverend.

O ja, de film bleek in kleur. Die zijn in de jaren 50 toch ook redelijk zeldzaam. Er werd nog niet optimaal gebruik van gemaakt, maar het voegde zeker wat toe, ook zo tegen het einde met de vulkaan. Shibuya had sowieso ook wel oog voor visuele grapjes.