Halfweg (2014)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Geoffrey Enthoven
met Koen De Graeve, Jurgen Delnaet en Evelien Bosmans

Stef zit midden in een scheiding en verhuist naar een prachtig huis dat hij flink onder de prijs heeft kunnen kopen. Daar wil hij in alle rust de dingen op een rij zetten, maar die rust wordt al snel verstoord. De vreemde Theo, die als een natte zwerver te pas en te onpas in het huis opduikt, beweert de ware eigenaar te zijn. Stef wil niet wijken en de pesterijen tussen de twee mannen lopen compleet uit de hand. Tot Stef ontdekt dat Theo inderdaad de vorige eigenaar is. En twee jaar geleden overleden. Maar dan staat er plots een jong meisje aan de deur en keert de rust weer. Of toch niet helemaal.

Dinsdag de première mogen meemaken. Het is wel een vermakelijke film, maar echt een hoogstandje is het ook niet.

Raar en ongeloofwaardig idee voor een film, maar als je daar geen probleem van maakt, best nog wel een vermakelijke film. Vooral de tweede helft waar Evelien Bosmans en Gilles de Schrijver erbij komen

De Belgische films doen het niet meer zo geweldig aan de kassa. Velen steken het op het (meer dan behoorlijke) weer, maar eerlijk is eerlijk: sommige films schieten er ook echt niet tussenuit. 'Halfweg' is daar een goed voorbeeld van. Het verhaal is niet onaardig (hoewel misschien ongeloofwaardig), maar de film vervalt na verloop van tijd steeds in hetzelfde stramien; alsof het geld op was. Zat denk ik meer in, want in se lag het zeker niet aan de acteurs...

Uiterst trage, bijzonder slappe en ondermaatse komedie, die geen moment pakkend was, maar wel voorspelbaar. Twee uur was veel en veel te lang: het verhaal had bovendien geen doel en de lijn tussen drama en humor was behoorlijk dun. De komisch bedoelde fratsen pakten flauw uit en de cast speelde ongeïnspireerd, niet geïnteresseerd en ongeloofwaardig.

avatar van JDSsmetje
Hoe komt het dat als hij tegen Theo praat zijn dochter niets hoort, maar als hij hetzelfde doet bij iemand anders zij wel?

avatar van Drifter
Waardering durende de film van begin een 3 naar halverwege een 2 en richting einde naar 4.
Komt op een drie uit. Ik vind het niet slecht geacteerd en het verhaal heeft wel wat, zakt alleen halverwege wat in.

avatar van Glennekeeeee
een film die, zoals vaak in Vlaanderen, staande blijft door de acteurs en actrices. de wisselwerking tussen Delnaet en De Graeve zijn uitstekend en misschien wel jammer dat de scenaristen die dialogen niet nog spitserig hebben geschreven. het verhaaltje zelf is flinterdun, iet of wat bizar en de locatie blijft beperkt tot éen huis. dan zou het al snel saai kunnen worden maar dat word het niet. in het begin neemt de film een volle vaart en laat het huis echt leven en het tweede deel spitst zich meer toe op de verschillende verhaallijnen die genoeg onderbouwd zijn om het vermakelijk te houden. het einde is dan weer compleet heerlijk geschift en deed denken aan de, ook al vlaamse, komedie VERLENGD WEEKEND en dat had deze film ook nodig om achteraf het gevoel te hebben dat je naar een meer dan degelijke film hebt liggen zien die zeker en vast niet perfect is maar genoeg onderhoudend is vanuit het leuke uitgangspunt om de hele film geboeid te blijven kijken.

avatar van Leo1954
Niet bepaald een doorsnee komedie, beetje drama, beetje fantasie. Ben het overigens wel eens met Glennekeeeee eens. Deze film was geen meesterwerk, zeker niet voor Belgische begrippen, maar toch is de kwaliteit daar. Het spel, de dialogen vond ik nu juist weer wel goed, het rare verhaal, het maakte er een leuke bizarre film van.

Geen slechte film, maar omwille van langdradige episodes (vooral in het begin) 3 i.p.v. 3,5

Kan als toneelstuk opgevoerd worden, zuiver als fantasierijke komedie, maar dan met een vlugge opeenvolging van grappige toestandjes en dialogen, wat nu, helaas, met deze film niet het geval is. Er zijn te lang uitgesponnen periodes, ook dode momenten en situaties die zich te veelvuldig herhalen en een eigenlijk climax bevat de film ook niet.
Toch niet te veel afbreken (een bescheiden 3,5 kan er nog door) omwille van de grappige opzet en het goede spel van de acteurs.
Geoggrey Enthoven tekende een paar jaar terug voor het onweerstaanbare "Hasta La Vista". Deze "Halfweg" geraakt, zelfs in zijn beste momenten, lang niet op het zelfde niveau.

avatar van K. V.
Hm, onlangs een aantal Vlaamse films gezien en die waren allemaal erg goed, maar deze was toch wat minder. Het eerste uur was soms een beetje langdradig en ook het hoofdpersonage was ook niet het meest aangename personage. Gelukkig werd het tweede uur interessanter en dus ook boeiender.
De cast deed het zeker niet slecht, maar een komedie zou 'k het nu ook niet noemen.
Prima film om eens mee te pikken via tv of zo, maar 'k zou deze niet direct op dvd kopen, daarvoor is hij niet sterk genoeg. Een tussendoortje.

Zwak en voorspelbaar scenario dat ruimschoots wordt goedgemaakt door een schitterende locatie en fantastische vertolkingen van Koen De Graeve en Jurgen Delnaet (die qua kostuumkost de goedkoopste allertijden moet zijn). Jammer dat Enthoven hier niet meer mee heeft gedaan anders had hij echt een parel in zijn handen. Nu beperkt de parel zich tot de acteurs (een mjam Ella Leyers) en de soundtrack van Balthazar.

Het gebeurt niet vaak dat ik een film na meer dan een uur afzet. Ik raakte het gewoon beu. Een slap en ouderwets verhaal, dat mij wat deed denken aan Plinius uit de les Latijn van lang geleden...

avatar van nadrin
Toch knap geacteerd

avatar van nadrin
En echt wel een zeer goede film

avatar van moviebrielen
Leuke bizarre film!

Goede en leuke film met Koen De Graeve en Jurgen Delnaet in de hoofdrollen.
Beiden zijn goed op elkaar ingespeeld en zorgen voor heel bizarre situaties.
Vond het scenario wel prima en heb geboeid zitten kijken.
Spijtig dat de film niet meer aandacht heeft gekregen, dat verdiende hij wel.

avatar van Mr-Mcmovie
Goede film, alleen toch iets meer van verwacht, maar het resultaat is goed genoeg.

Normaal gebruiken ze deze formule in horror thrillers, maar best leuk gedaan dat de vlamingen van dit soort genre een luchtige drama film hebben gemaakt. Meer drama dan komedie is het wel. Op de grappige scene na als Gilles De Schryver het huis gewapend binnen wandeld.

Een vlaamse film moet voor mij een heleboel bekende acteurs/actrices hebben om al tot vrij goed resultaat uit te komen, en dat is bij deze Halfweg zeker ook zo. Veel bekendheid dat ook allemaal niet vaak er in komen, maar toch meedoen (kijk naar Veerle Baetens die dat ook niet echt veel in beeld kwam en niet veel zegt)

Koen De Graeve is een goede keuze geweest voor de hoofdrol want de acteur doet goed zijn best, en komt zeer goed over qua acteren. Jurgen Delnaet is niet meteen mijn vlaamse acteur (vond de man niet wauw in Aanrijding in Moscou, en Code 37 de film) maar hier voor de eerste maal vond ik Delnaet toch goed overkomen, en realistisch spelen ook de sentimentele scenes deed hij zeer goed.
Verder is ook Evelien Bosmans altijd goed, en verder leuke bijrollen voor Herwig Ilegems, Tom Audenaert. Ook wil ik meedelen dat ik toch Ella Leyers zo een lekker beest vind, wat een vrouw!

2 uurtjes goed vermaakt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het script is een mooi begin, maar met het beperkte budget en de acteurs in deze film voelt het vooral aan als een theatervoorstelling ipv een film. Met haar eigen charmes, maar uiteindelijk te licht bevonden. De bijrollen doen het trouwens niet altijd even goed en ook de humor vervalt na en tijd. Naar het einde werden we even wakker geschud met de komst van acteur Gilles De Schryver. Ella Leyers is leuk op een affiche, maar kan niet acteren. Veerle Baetens kan zoveel beter. Maar gelukkig doen Koen De Graeve, Jurgen Delnaet en Evelien Bosmans het wel goed.

avatar van Onceuponanytime
Zelfs met Koen De Graeve en Jurgen Delnaet scoort deze film zeer laag. Het verhaal is simpel en wordt in tijdspanne van bijna twee uur 'te' veel uitgerokken. Het komische ligt blijkbaar in de kelder van de woning; de enigste plaats dat niet werd gefilmd...

goed geacteerd, raar mager verhaal