Alice Walker: Beauty in Truth (2013)

Documentaire

geregisseerd door Pratibha Parmar
met Alice Walker

Deze documentaire vertelt het verhaal over een buitengewone reis van een vrouw, vanaf haar geboorte in een soort kartonnen hut in de katoenvelden van Putnam County, Georgia tot aan haar erkenning als een van de belangrijkste schrijvers van de 20e eeuw: Alice Walker. Alice Walker schreef geschiedenis door als eerste zwarte vrouw de Pulitzer Prize for Fiction te winnen met haar roman The Color Purple (later verfilmd door Steven Spielberg), een universeel verhaal van triomf tegen alle verwachtingen in, niet eens zo verschillend van Walkers eigen levensverhaal.

avatar van Donkerwoud
Dit wil ik wel zien, bijzondere vrouw.

avatar van Donkerwoud
Mooie documentaire over schrijfster Alice Walker met haar bijdrage aan de burgerrechten-beweging in de V.S. Het laat ook heel indringend de schaduwzijde zien van hoe zij steeds tegen intolerantie aanliep over haar politieke opvattingen en persoonlijke keuzes. Zie je maar weer hoe belangrijk kunstenaars zijn om discussies aan te kunnen zwengelen die op dat moment nog niet zo gevoerd kunnen worden. Buiten wat rake sfeershots zijn het de gebruikelijke talking heads die een beetje bij dit soort portretten horen. Niet echt een hele bijzondere documentaire qua vorm, maar het doet zijn ding en geeft zo een mooi beeld van een bijzonder mens.