Gospodin za edin Den (1983)

Alternatieve titels: King for a Day | Господин за един ден

1 stem

Bulgarije
Komedie / Drama

geregisseerd door Nikolai Volev
met Todor Kolev, Yordanka Stefanova en Itzhak Finzi

In een Bulgaars dorpje in de jaren dertig woont een man met een jonge vrouw en talloze kinderen. Hij is net terug uit de oorlog en lijkt altijd pech te hebben. De dorpsbewoners lachen hem uit en zijn vrouw wijst hem altijd terecht. Hij droomt ervan om te leven als een eerbiedwaardige heer van stand. Als die droom uitkomt, wordt hij geconfronteerd met hypocrisie, hebzucht en geweld.

Wonderwel geslaagde, ludieke komedie af en toe zelfs van slapstick gehalte vooral dankzij het
vraatzuchtige varkentje, bij een aangenaam, authentiek plattelandssfeertje, al verplaatst in het laatste
deel van de film de situering zich naar de grote stad.