Alles over Niets (2013)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Paul Smit en Robert van den Broek
met Natasja van Tilburg, Steye van Dam en Fleur van de Kieft

Een jonge vrouw worstelt met de de dagelijkse beslommeringen en vraagt zich af hoe haar kalme vriend toch zo tevreden met alles kan zijn. De film wil laten zien dat je uit de mallemolen kunt stappen door een geheel andere zienswijze op het leven. Die zienswijze heet non-dualiteit en heeft zijn wortels in de Indiase filosofie.

avatar van Donkerwoud
RTL4? Klinkt meer als iets voor de publieke omroep. Mijn interesse is echter gewekt. Hoop dat ik het nog ergens anders kan vinden.

avatar van belchinees
De afgelopen 2 weken is het onderwerp 'bewustzijn' meerdere malen aan bod gekomen, zowel binnen mijn familie als op mijn nieuwe werkplek. Voorheen is dit nooit tot me binnengedrongen. Dan is het grappig dat ik opeens deze film kwam te kijken, uit het niets .

Men probeert hier het thema op een luchtige manier aan de kijker over te brengen en daar zijn ze wel in geslaagd. Misschien wat te luchtig.
Eerlijk gezegd had ik na 10 minuten zin om de boel af te zetten. Er kwam niet veel meer uit dan Nederlands feuilleton materiaal mijns inziens. Gelukkig begonnen toen de Muppets te praten en werd het wat interessanter.
Kwam na de film terecht op deze website van non-dualiteit: http://www.a-dvaita.nl/index.htm . Hier vind je interviews met dezelfde Muppets, zonder die hollandse praatjes erbij. Die deden me niet veel.

avatar van Donkerwoud
Middelmatige acteurs spelen een toneelstukje over 'herkenbare' situaties en dan doorbreken aanhangers van één of andere spirituele beweging steeds de vierde wand. De situaties zouden exemplarisch zijn voor de theorie dat alles eigenlijk leegte is, maar dat wij steeds maar bezig zijn om die leegte op te vullen met onze eigen subjectieve projecties. Hiermee worden complexe debatten uit de filosofie teruggebracht tot een hapklare magnetronmaaltijd van commerciële spiritualiteit.

avatar van borasi
Wordt getoond tijdens groepstherapie in de verslavingszorg. Voelt aan als een toneelstuk.

ik heb me vermaakt met deze film.
redelijk grappig en interessant.