Wakolda (2013)

Argentinië / Frankrijk / Spanje / Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door Lucía Puenzo
met Natalia Oreiro, Àlex Brendemühl en Diego Peretti

Patagonië, 1960. Een Duitse arts ontmoet een Argentijnse familie en volgt hen op een lange weg door de woestijn naar Bariloche waar Eva, Enzo en hun drie kinderen een logement gaan openen aan een meer. Dit familiemodel doet de arts zijn obsessie voor reinheid en perfectie ontwaken, in het bijzonder door Lilith, een 12-jarige met een te klein lichaam voor haar leeftijd. Zich niet bewust van zijn ware identiteit accepteren ze hem als hun gast. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van jarno1975
Verfilming van Wakolda - Luc?a Puenzo (2011) - BoekMeter.nl welke als Uncertain Regard draait op het Cannes filmfestival.

Meneer Bungel
jarno1975 schreef:
...welke als Uncertain Regard draait op het Cannes filmfestival.
Niet Uncertain Regard, maar Un Certain Regard, ander krijg je (uit het Engels vertaald): Onzekere Blik, o.i.d..

(Un Certain Regard - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org vs. Uncertain - Definition and More from the Free Merriam-Webster Dictionary)

avatar van jarno1975
Inderdaad

avatar van Baggerman
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal? De arts is dan zeker Joseph Mengele?

Yup.

Vanaf 23 oktober in de bioscoop (Artifilm)
EDIT: release verplaatst naar 6 november

avatar van Rmie
Hoewel er aardig geacteerd wordt en de omgeving wonderschoon is, kon het mij als geheel weinig bekoren. het kwam bij mij weinig geloofwaardig over en mede daardoor werd ik niet geraakt.

avatar van joolstein
Inderdaad is het een gebaseerd op waargebeurde feiten. Nu is de film is niet erg spannend. Maar geef wel een leuke kijk op de Nazi`s die Duisteland zijn ontvlucht en zijn gaan leven in Argentinië.En warm werden onthaald in de Duitse Community van Bariloche Dr. Mengele word er bijna binnengehaald als was het Hitler himself.En ook is het wel leuk dat je denk dat hij goed in zin had maar achteraf kan hij het niet laten om te experimenteren. Zeker als er een tweeling is geboren Zeker is dat deze film heel wat anders is als een fictie verhaal zoals the Boys of Brazil( Ira Levin). Wat ik dan wel weer jammer vond is dat je niet iets krijg te horen/zien hoe het met Lilith is vergaan? Het Patagonische landschap is erg prachtig in de film. En aangezien het op echte feiten berustte wat op gezocht: Zo bestond de fotografe Nora Eldoc ook echt zie hieronder wat er met haar is gebeurd:
La Razon reported that the woman appeared at a luxury hotel in San Carlos de Bariloche, an Argentine mountain resort, and accepted an invitation from a male guest to go on an excursion. The male guest returned alone from the hike, saying his companion had gotten lost. The guest, whose name was not disclosed, then disappeared.

avatar van blurp194
Erg sterke film.

Een subtiele en intrigerende mengeling tussen waar gebeurd en wat gebeurd zou kunnen zijn - er wordt mooi gespeeld met de grens tussen bekende feiten en fictie, waarbij het nogal helpt om van te voren wat van de voorgeschiedenis van de 'echte' Mengele te kennen om de vele details en symboliek in hun volle gruwelijkheid door te laten komen. De toch al wat akelige sfeer wordt daar nog weer een stuk sterker van. En behalve die sfeer stelt de film ook een aantal filosofische vragen waar je nog eens een dagje of wat over naknagen kan.

Àlex Brendemühl zet een erg overtuigende griezel neer - subtiel, en daardoor juist meer sinister, met de dreiging van onbegrijpbare en akelige verborgen motieven altijd op de loer. Als belangrijkste tegenspeler Florencia Bado, niet alleen tegenspeler maar in alle opzichten tegenovergesteld en dat er ook prima vanaf brengt - eigenlijk is alle acteren in de film perfect. En behalve tussen die twee, dezelfde soort tegenstelling in de idyllische omgeving en de niet heel fijne mensen die die bevolken.

Een film met een hoop diepgang en een heleboel symboliek, met nog wat voer voor filosofisch nadenken en in alle opzichten erg mooi gemaakt.

avatar van Leo1954
Mooi omschreven blurp194. Ben het er helemaal mee eens.

Film begint heel rustig met een Argentijnse familie die zich gastvrij opstelt tov van een Duitse arts. Pas later blijkt dat deze man een oorlogsmisdadiger is en vanaf dan is de dreiging voor gruweldaden voordurend aanwezig en erg kenmerkend voor deze film, zekerlijk met het jonge meisje dat de gedragingen van de arts kruist.
Merkwaardig toch hoe sterk die Duitse gemeenschap in Patagonië in de na-oorlogsjaren voor de dag komt.
Mogelijks (onvermijdelijk) minpuntje is dat de kijker zich wel bewust is dat Mengele niet hier aan zijn einde zal komen.
Degelijk acteerwerk.

avatar van 93.9
Uitstekende film! Prima authentieke sfeer!