Omveje til Frihed (2002)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Mikala Krogh en Sidse Stausholm
met Mikala Krogh, Áàme Nameth en Sidse Stausholm

De Deens-Amerikaanse vrouw Áàme Nameth belandde op haar drieëntwintigste in een Thaise gevangenis, nadat ze, samen met haar moeder, op het vliegveld van Bangkok betrapt was op het smokkelen van heroïne. Na vierenenhalf jaar in een Thaise cel te hebben gezeten, wordt ze overgebracht naar Amerika, waar ze wordt opgevangen door haar beste vriendin, de documentairemaakster Sidse Stausholm. Nauw betrokken bij het lot van haar vriendin, volgt ze Áàme tijdens het eerste jaar na haar vrijlating; van de euforie over het inademen van frisse lucht en het kopen van een fles shampoo, tot het moment van de terugslag.