The Devil's Violinist (2013)

Alternatieve titel: Paganini: The Devil's Violinist

Duitsland / Italië
Drama / Muziek

geregisseerd door Bernard Rose
met David Garrett, Joely Richardson en Olivia d'Abo

In de vroege jaren 30 van de 18e eeuw, verovert Nicolo Paganini, de virtuoze violist, stormenderhand Europa. "Ik ben tot op heden verwonderd over de verbazingwekkende prestaties verricht door Paganini," schrijft de Franse schrijver Honoré de Balzac. "Denk niet dat het komt door zijn manier van buigen, zijn vingerzetting, of de fantastische geluiden die hij uit zijn viool haalt. Er hangt, zonder enige twijfel, iets mysterieus rond deze man. Dit is het levensverhaal van de legendarische muzikant.

David Garrett is een begenadigd Duits violist, dus met het vioolspel zat het wel goed. Helaas bleek hij op acteergebied minder begaafd te zijn. En een biografie staat of valt toch met de acteercapaciteiten van de hoofdrolspeler. Daarnaast was de melodramatische film, die zich vooral focuste op de periode dat Paganini verliefd was, saai, veel te lang en kregen de personages teleurstellend weinig diepgang.

Deze film is er een om met een knipoog te kijken. Verwacht niet al te veel diepgang of zeer verassende wendingen. Het is meer voor de fun als je van kostuums houdt.