Attila Marcel (2013)

Frankrijk

geregisseerd door Sylvain Chomet
met Guillaume Gouix, Anne Le Ny en Bernadette Lafont

Paul is zijn geheugen kwijt en kan niet meer praten sinds hij zijn ouders zag sterven. Hij wordt opgevoed door twee excentrieke tantes die hem niets liever zien worden dan een beroemd pianist, maar dientengevolge is hij erg volwassen voor zijn leeftijd. Wanneer hij mevrouw Proust ontmoet, krijgt hij de kans zijn verleden onder ogen te zien, omdat zij een recept voor een kruidenthee heeft dat de diepste herinneringen boven kan halen.

Goh, bijzonder, een live action film van Sylvain Chomet.

avatar van doncorleone
Erg benieuwd naar de eerste beelden. Ik verwacht (of hoop) iets heel sfeervols a la Jean-Pierre Jeunet of Michel Gondry, maar dat is nergens op gebaseerd, aangezien Triplettes amper een goede referentie te noemen is.

Beetje Jeunet-light.
Vanaf 24 april 2014 in de bioscoop (Paradiso)

avatar van chevy93
kappeuter schreef:
Beetje Jeunet-light.
Vanaf 24 april 2014 in de bioscoop (Paradiso)
Klopt de datum niet of is deze release inmiddels alweer uitgesteld?

chevy93 schreef:
Klopt de datum niet of is deze release inmiddels alweer uitgesteld?

Ja dat laatste helaas...

Een origineel, fantasierijk gebracht verhaal met ook ongewone personages.
Hoofdpersonage Guillaume Gouix vertolkt een dubbele rol, maar is toch vooral aanwezig als Paul, de zoon die op zoek is naar feiten uit zijn verleden en hierbij bijna magisch geholpen wordt door een zekere mevrouw Proust, heel kordaat en charismatisch vertolkt door Anne Le Ny.
Andere personages zijn ook wel interessant om volgen, zelfs in bijrol, zoals Elsa Devoine die een jonge tante Annie vertolkt en hierbij de acteerstijl van Bernadette Lafont, die de oudere tante Annie vertolkt, imiteert.
Vond het ook wel plezierig hoe, in meerdere scènes, de camera opereert vanuit de wieg van de kleine Paul.
Ontspanning.