Kiseki no Ringo (2013)

Alternatieve titels: Miracle Apples | Fruits of Faith

Japan

geregisseerd door Yoshihiro Nakamura
met Sadao Abe, Miho Kanno en Mieko Harada

Akinori Kimura en zijn vrouw Mieko beginnen een appelboomgaard in Hirosaki, Aomori Prefectuur. Mieko is allergisch voor pesticiden, dus Akinori moet zijn appels zien te kweken zonder chemicaliën te gebruiken. Ze proberen jaren op organische manier hun appels te kweken, maar dit levert hen alleen maar zorgen en financiële problemen op. Totdat er een wonder gebeurt.

Appeltjes groeien.

Ondertussen een hoop Nakamura's gezien en ik weet zo'n beetje wat te verwachten. Zeker in de periode waarin hij toen zat. Het is dan ook zeker geen verrassing dat dit een nogal braaf, veilig maar gezellig dramatje is. Moeilijk om echt aan te raden, maar voor de liefhebber degelijke en fijne filler.

Organische oogst staat centraal. Kimura is een boer die pesticide afzweert, vooral omdat zijn vrouw er erg ziek van wordt. Hij is een doorzetter en da's nodig ook, want de rest van het dorpje is niet zo gesteld op zijn methodes. Daarbij gaat het ook best vaak mis voor Kimura en het gezin komt langzaam maar zeker in geldnoot te zitten.

Yada yada, de afloop is niet bepaald verrassend. Maar het sfeertje is wel lekker zomers, het drama wordt redelijk fris gehouden, zelf de stukken die een stuk duisterder hadden kunnen uitpakken. 2 uur is traditiegetrouw wat te lang voor dit soort films, maar echt vervelen of irriteren deed het ook zeker niet.

Aardig tussendoortje van Nakamura. Jammer genoeg zijn zijn meeste films dat en ontbreekt het aan bovengemiddlede filler in z'n oeuvre, maar af en toe eentje meepikken is zeker geen straf.