Dick Smart 2007 (1967)

Italië
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Franco Prosperi
met Richard Wyler, Margaret Lee en Rosana Tapajós

Als er nucleair materiaal uit een Amerikaanse kerncentrale wordt gestolen, wordt geheim agent Dick Smart (Richard Wyler) naar Rio de Janeiro gestuurd om de dieven te stoppen. Daar ontdekt hij dat de diefstal is gepleegd door de criminele organisatie van Lady Lister (Margaret Lee). Zij hebben een manier gevonden om van steenkool diamanten te maken door middel van een gecontroleerde nucleaire explosie. Dit plan trekt ook de aandacht van de sinistere Black Diamond (Ambrosio Fregolente).

Er bestaan er 2 van : regisseurs die Franco Prosperi heten...al schijnt dat hier nog nieuws te zijn. Deze film werd niet geregisseerd door die mondo gast maar door de ander geloof ik, die ook productiever was. Doet er verder weinig toe, het is natuurlijk geen auteursfilm.
Dit is wel een eurospy in optima forma met alles wat daarbij hoort, zoals Margaret Lee als spygirl, een Bondkloon als Held, maffe gadgets, swingende locaties en bijbehorende score. Ik denk dat Dick Smart precies het gevoel overbrengt dat dit soort genreproducten over hoort te brengen : het vintage sixties gevoel dus.
Om het allemaal nog leuker te maken hebben we wellicht de beste filmlocatie ever : Rio, gecombineerd met de tijd waarin het speelt niet te overtreffen imho. Getuigt ook van een naar genrebegrippen redelijk budget, bovendien maken we ook nog een uitstapje naar- uitzonderlijk- een net afgebouwd Brasilia en de Iguacu falls. Binnenopnames gewoon in de studio's in Spanje.
Held van dienst is Wyler, niet meteen een A ster of een toonbeeld van charisma maar hier schiet, slaat, duikt, jetski't, scootert, vliegt hij zich adequaat een weg door de film, terzijde gestaan/ bestreden door spygirl nr. 1 Lee, die hier bij wijze van uitzondering eens heel veel screentime heeft en goed wordt gebruikt. Hoewel...ze laat weinig vlees zien helaas. Zelfs nog minder dan miss Moneypenny kloon Tapajos als assistente van Dickie, die voor wat mallotig comic relief zorgt. Geen paniek: genoeg oog voor sixties bikinibabes op copacabana hier !
De baddies missen hier wel memorabilia, schurk Mac Diamond- zoals hij toch genoemd wordt- vertolkt door de ongekende Fregolente, een archetypische Bond villain in een rolstoel die schaak speelt tegen een robot. Over het algemeen kenmerken de booswichten zich hier echter door een wat geringe inventiviteit.
Dat geldt niet voor de schrijvers- onder wie Duccio Tessari- die enkele van de geslaagdste gadgets uit de spycanon in de film wisten te proppen, incl. de originele Bonds. Met als hoogtepunt natuurlijk Dickie's scooter, die ook dienst kan doen als....helicopter met raketwerpers en als duikboot ! Dat is lachen en dat is leuk, zeker als de held met zijn heliscooter over Rio en omgeving vliegt.
Over de eigenlijke intrige is duidelijk minder nagedacht en de regie is zeer chaotisch te noemen, al komt dat ook omdat de niet geheel legale restauratie van deze prent in feite een collage is teruggaande op een Spaanse, Italiaanse en internationale versie, als ik het goed heb begrepen.
Het gebruikelijke verhaal op Bond leest geschoeid : over atoombommen, diamantvervaardiginsmachines en een villain die de wereld wil vernietigen, naar wij mogen aannemen met succes daarvan weerhouden door de held tijdens de finale afrekening in een SF lab , hier onder de Corcovado.
Maar het draait hier geheel om de sfeer, die in overvloed aanwezig is en dit zeker een aangename tijdsbesteding maakt voor eurospy buffs, sfeer mede geleverd door Nascimbene die hier een strictly ballroom latin score aflevert.

Een 100 % officiële release is er niet echt op DVD, wel enkele min of meer officieuze. Die kan uiteraard gemakkelijk worden gedownload met fansubs of dubs, u kiest zelf maar.