Verzet (2013)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Rob Lücker
met René van ’t Hof, Sanne Vogel en Porgy Franssen

Zwarte komedie die zich afspeelt in 1943 in Amsterdam, wanneer de Tweede Wereldoorlog op zijn eind loopt. De neurotische en weinig sociale porseleinverzamelaar Fons leeft in zijn eigen veilige wereld en weet alle risico’s en dilemma’s, die de oorlogstijd met zich meebrengt, te omzeilen. Maar dan wordt hij, vlak voor de bevrijding, opgezadeld met een luidruchtige, kettingrokende onderduikster.

Klinkt leuk, zeker in combinatie met de cast.

Ik was figurant en heb ontzettend gelachen. Veelbelovend.

Verzet mag nu al gerekend worden tot een van de beste One Night Stands ooit. Een frisse en luchtige wind als deze voelen we graag vaker in het anders veelal artistiek verantwoorde en pretentieus aanvoelende project.

Complete recensie: Recensie: Verzet | alles over Nederlandse films en tv-series | Filmrecensies, Front Page, NFF2013 | Neerlands Filmdoek - NLfilmdoek.nl

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nichterige nazi.

Een van de aanraders in het nieuwe seizoen 'One Night Stand' is deze zwarte komedie met René van ’t Hof, die als neurotische porseleinverzamelaar een irritant Joods meisje helpt onderduiken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Niet van harte. Wereldvreemd en sociaal gestoord, precies zoals we de acteur het liefst zien: in zijn element.

Ondanks de menig taboe doorbrekende geschiedenis van de Nederlandse cinema is de oorlog wellicht een ondergeschoven kindje. Althans, de komische variant daarop. Porgy Franssen zet een prachtige, nichterige nazi neer en Sanne Vogel een verwaand kreng dat de held al snel onder de huid begint te zitten. Geweldige acteerprestaties alom.

Er kan gelachen en zelfs een beetje gehuiverd worden om dit leuk in elkaar gestoken filmpje dat naar meer doet smaken. Immer een goed teken. Kortfilmer Rob Lücker heeft, samen met scenarist Luuk van Bemmelen, een uitstekend product afgeleverd. Samen met 'Onder Invloed' van Nova van Dijk niet alleen de meest komische van dit seizoen, maar hoogstwaarschijnlijk ook de meest sterke.

Zeer goed.

Met dank aan One Night Stand & Herrie voor het recensie-exemplaar.

avatar van Mochizuki Rokuro
Toch nog eens geprobeerd, maar ik kan niet tegen René van 't Hof. Ik lees hier 'in zijn element' - ik denk het ook, maar eerder in Matterhorn leverde het voor mij ook een sof op - ik vind het onuitstaanbaar.

Maar er waren ergere dingen. De muziek bijvoorbeeld - ik kan het waarderen dat er eens "een andere" film over WOII komt en dat enige overdrijving daarbij past, maar alsjeblieft niet dit. Maar wat mij vooral is ontgaan is de grap om Porgy Franssen te casten als Duitser die dan vervolgens de hele tijd de meest kromme Duitse zinnen uitkraamt: "Was findest du davon?", etc Behoorde dat ook tot de dik aangezette knipogen?

avatar van RoD
RoD
Ik vond het een heerlijk filmpje. Stak goed in elkaar en ook niks aan te merken op de acteer prestaties. Ik kan wel een woordje Duits, maar of alles klopte wat de Obersturmbahnführer zei, geen idee.. Dus ook geen minpunt wat mij betreft.

Jammer van de korte speelduur, het smaakte zeker naar meer.

avatar van Parisa
Sommige dingen hadden beter op de toneelschool kunnen blijven. Zo ook deze film.

Het gaat al fout bij de sfeer. Het is geschoten in HD, waardoor je het idee dat het in de oorlog speelt meteen kwijt raakt. Om het nog even erger te maken lijkt het ook alsof je ergens op een tweederangs set, ergens achteraf in Hilversum bent beland. Het ziet er allemaal heel nep en goedkoop uit. Zo ook alles wat men als Duits over wil laten komen. De props, kostuums, dat soort zaken. Ook de kostuums van de Nederlanders en Joden laten nogal wat te wensen over.

Het verhaal klinkt wel grappig als je het plot zo leest. Daarom ben ik hem ook gaan kijken. Maar er wordt te weinig echt grappigs of vindingrijks mee gedaan, waardoor het allemaal nogal tam blijft. Uiteraard moet in een Nederlandse film ergens een link met sex worden gemaakt, maar zelfs daar krijgen we dit keer niets van te zien of te horen. Flauw hoor.

Met een slecht verhaal en slechte settings moet je wel een hele overtuigende cast hebben om er nog wat van te maken. Het zal Nederland heus wel een keer gelukt zijn, maar met deze parodie overtuigd geen enkele acteur. Het is en blijft gewoon bedroevend.

avatar van Donkerwoud
Weet op een zelfde manier als bij Matterhorn Hollandse kleinburgerlijkheid belachelijk te maken met prettige zwarte humor. Deze film gebruikt de Tweede Wereldoorlog als een setting waarbij een asociale onderduikster en een opdringerige nazi steeds de persoonlijke grenzen van het hoofdpersonage overschrijden. Niet echt dat ik gierend van het lachen over de vloer rolde, maar het absurdistische sfeertje is onderhoudend tot het einde. Wel jammer dat het niet een fractie dieper in kan gaan op hoe René van ’t Hof en Sanne Vogel nader tot elkaar komen. Zijn altruistische daad komt zo een beetje uit het niets.

avatar van ILDIB
Wel grappig, maar wat een irritante Sanne vogel zeg...

avatar van Donkerwoud
ILDIB schreef:
Wel grappig, maar wat een irritante Sanne vogel zeg...

Is dan ook wel enigszins de bedoeling.

avatar van 93.9
Toen al visitekaartjes?

avatar van Ebenezer Scrooge
René van 't Hof speelt werkelijk fantastisch vind ik, met zijn obsessie voor porselein. Die blik van hem als de onderduikster hem vertelt over de verzameling Herend-porselein die haar familie in bezit heeft. Jammer dat het geen lange speelfilm is, had van mij gerust een uur langer mogen duren. Ook fijn om Nora Kretz weer eens terug te zien (Moeder Overste in Honneponnetje).

Rob Lücker is ongetwijfeld een regisseur die ik in de gaten ga houden. Las ergens dat Amsterdamned een van zijn favoriete Nederlandse films is en dat hij van plan is een bloedstollende thriller te gaan maken, weer met René van 't Hof. Ben benieuwd.

Matterhorn inmiddels gereserveerd bij de bieb!