Monsterz (2014)

Alternatieve titel: MonsterZ

Japan

geregisseerd door Hideo Nakata
met Tatsuya Fujiwara, Takayuki Yamada en Satomi Ishihara

Een man (Tatsuya Fujiwara) beschikt over de kracht anderen te manipuleren door enkel zijn ogen te gebruiken. Vanwege deze vaardigheid heeft hij zijn gewelddadige vader vermoord en is hij verlaten door zijn moeder. Ondertussen heeft Tanaka Shuichi (Takayuki Yamada) geen familie en woont samen met vrienden. Hij is arm, maar heeft desondanks een positieve kijk op het leven. Op een dag ontmoeten de twee. Dit zorgt voor verwarring omdat het de man niet lukt Shuichi te manipuleren.

Nakata continues.

Een wat vreemde film. Geen horror in elk geval, maar ook niet de typische superhelden business. Voor het grootste gedeelte voelt het aan als een typisch Japans drama, los van de wat gekke gebeurtenissen tussendoor dan.

Geen idee of hier een manga achterzit maar het zou me zeker niet verbazen. Zou perfect passen in het rijtje van recente manga verfilmingen (met Gantz als exponent). De films lopen best vlot, kennen een aardig uitgangspunt, maar zijn qua regie en uitwerking wat aan de flauwe kant.

Fujiwara is ondertussen een Nakata-regular, Tomorowo Taguchi heeft een iets te kleine rol (en ziet eruit als een levend geworden Gepetto (Pinocchio), de rest van de cast doet het ook naar behoren, maar echt geweldig wordt er nu ook weer niet geacteerd.

Verhaaltje boeit, maar het sprankelt nergens. Hetzelfde kan gezegd worden van Nakata's regie. Van hem verwacht ik ergens toch iets meer, hoewel hij me echt zelden overtuigd heeft. Toch is het leuk om te zien dat hij zich niet enkel tot horror beperkt, geeft z'n oeuvre iets meer body.

avatar van Cellulord
Heb zelfs enkele malen goed kunnen lachen.

lezertje
Cellulord schreef:
Heb zelfs enkele malen goed kunnen lachen.
Maar wad dat ook de bedoeling?

vandaag om 23:20 uur