Robin Hood (1922)

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Allan Dwan
met Douglas Fairbanks, Wallace Beery en Sam De Grasse

Als de Engelse koning Richard op kruistocht gaat, laat hij de troon in handen van zijn broer John, die direct uitgroeit tot een wrede tiran. De moedige Robin Hood komt op voor het onderdrukte volk, wat leidt tot een groot conflict tussen hem en prins John.

avatar van thunderball
Volgens mij heeft niemand deze film ooit gezien, ik ook niet, dus waarom hem hier plaatsen?

Zet dan de versie er op met Errol Flynn (the adventures of Robin Hood), volgens mij nog altijd de beste versie ooit!

thunderball schreef:
Ehm, omdat iemand de film ooit gaat zien, wellicht. Wil je het bestaan van de film ontkennen, omdat niemand hem zag?

Dat laatste ben ik met je eens (hoeveel van de ruim 70 RH verfilmingen zag je, trouwens?), maar de versie uit '38 staat gewoon op de site.

avatar van thunderball
ja sorry ben daar ook al achter heb er al op gestemd ook!
Alleen deze film krijgt nooit iemand meer te zien, die wordt echt nooit meer uitgezonden, ja mischien een keer op Duitsland in de ochtenduren ofzo, maar met Duitse stemmen wordt je ook niet vrolijker van.

En kijk eens, de eerste stem!

avatar van Mug
Mug
Die stem staat er al anderhalf jaar...

Maar goed, aangezien de laatste dvd-edities van Ben-Hur en The Ten Commandments ook de stille filmversies uit de jaren 20 bevatten, hoop ik dat er ook een nieuwe dvd-versie zal komen van de Errol Flynn klassieker met deze Fairbanks versie als extra. [*droomt verder*]

Je hebt gelijk, was me door de opmerking van Thunderball niet opgevallen. Er is al een erg mooie uitgave van de Errol Flynn klassieker, b.t.w. (stond daar niet een leuke korte film op van Robin Hood?)

avatar van KristofBeckers
Hij staat te koop op bensonsworld !

Sneakerjeans29
thunderball schreef:
ja sorry ben daar ook al achter heb er al op gestemd ook!

Duitse letters bedoel je, want het is een stomme film zonder spraak.

Sneakerjeans29
Op de extra's van de 2e Robin Hood film uit 1938,staan stukken uit deze film op.

Deze film kan je ondertussen trouwens gewoon legaal downloaden op the internet archive :

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige vroege verfilming van het bekende Robin Hood verhaal. Ik ben vooral bekend met de latere verfilmingen (en de Disney-versie), opvallend dat de naam Robin Hood pas na een uur valt. Eerst krijg je een lange aanloop met een vrij prominente rol voor King Richard (prima rol van Wallace Beery), in latere versies zou zijn rol minimaal zijn. Fairbanks was energiek maar ook wel erg dartel in de titelrol, met een hoop gehuppel en jongensachtig gestoei. Een leuke scene is als Robin wordt achtervolgd door tientallen mooie jonkvrouwen, bijna Keaton-achtig.

Naast Beery vielen me ook Sam de Grasse en Willard Louis als de archetypische Prins John en Friar Tuck positief op. Je kunt wel zien dat latere acteurs hen als inspiratie gebruikten. Verder komen alle bekende elementen voorbij, met een toernooi, een hoop zwaardgevechten, trucjes met de pijl en boog en dat alles in mooie gedetailleerde sets.

Binnenkort de versie met Errol Flynn nog eens kijken en dan heb ik mijn portie Robin Hood wel weer even gehad.