Tussen 10 en 12 (2014)

Alternatieve titel: Between 10 and 12

Nederland / België / Frankrijk

geregisseerd door Peter Hoogendoorn
met Raymond Thiry, Nasrdin Dchar en Olga Louzgina

Op een zomerochtend tussen tien en twaalf zijn twee agenten op weg om een familie een bericht te brengen dat hun leven voorgoed zal veranderen. De politieauto raakt steeds voller met familieleden die thuis, bij de kapper en van hun werk worden opgehaald. Op achterbank van de auto is niets meer vanzelfsprekend, en terwijl het leven om hen heen absurd doorraast, beginnen de alledaagse dingen hun betekenis te verliezen.

Speelfilmdebuut van schrijver en regisseur Peter Hoogendoorn.
De film wordt gedistribueerd door Amstelfilm en zal in 2014 in de bioscoop verschijnen.

Malick
Geselecteerd voor het parallelprogramma Venice Days op het Filmfestival van Venetië. Niet verkeerd.

Malick
Vernam gisteren van een andere Nederlandse regisseur dat Peter Hoogendoorn misschien wel de grootste talent is van de afgelopen tien jaar. Een supertalent. De filmacademie zag dat zelf pas nadat Hoogendoorn voor de negende (!) keer een aanvraag indiende en eindelijk toegelaten werd ...

Hier de trailer. Ben héél erg benieuwd!

avatar van chiel
Ook geselecteerd voor IFFR.

avatar van niethie
Knappe maar zware film die op een genadeloze wijze onder je huid weet te kruipen en je voortdurend een ongemakkelijk gevoel bezorgd ondanks dat er eigenlijk niets gebeurd en er zelfs amper gesproken wordt. Een onderwerp als rouwverwerking is al zovaak op zoveel verschillende manieren uitgewerkt maar deze benadering was nieuw voor me. Bijna een wat Elephant achtige manier van personages volgen. Je weet als kijker (samen met de zoon des huizes en zijn vriendin) wat er aan de hand is maar de overige gezinsleden (vader en moeder, die we ook één voor één volgen in hun dagelijkse routine) nog niet en vervolgens maken we een tochtje achter in de politiewagen onderweg naar ze toe om het slechte nieuws te brengen, misschien vijf minuten aan film maar ze lijken een eeuwigheid te duren doordat we in de tussentijd enkel close ups van gezichten te zien krijgen die niet goed weten hoe ze moeten reageren op de hele situatie en wat ze moeten doen om troost te bieden. De sfeer is op die momenten zo enorm geladen dat ik af en toe mijn hoofd moest afwenden om er niet langer meer getuige van te hoeven zijn. Vooral de vriendin figuur heeft onmiddelijk je medeleven omdat ze in feite jou als kijker (buitenstaander) symboliseert. Haar uitbarsting op het einde (na een speelduur lang aan stilzwijgen) ging dan ook door merg en been. Prachtig!
Het heeft echter ook een bepaalde keerzijde voor me die ik niet helemaal kan plaatsen/verklaren behalve dat het me hoe langer het duurde ook behoorlijk loom maakte en de relatief korte speelduur veel langer aan deed voelen. Nog maar een halve dag later heb ik ook niet echt veel vat meer op die beschreven impact waardoor ik hem eerlijkheidsgehalve (nog) niet op het voetstuk van meesterwerk kan plaatsen ondanks dat mijn stukje dat misschien wel deed vermoeden, maar dat Hoogendoorn, zoals de kennisenkring van ons aller Verhoeven al voorspelde, een talent is moge duidelijk zijn. Ruw diamantje dit. (3,5*)

Fenomenaal debuut!

Waanzinnig hoe volwassen, gefocust, eenvoudig (in positieve zin) en uitgebalanceerd deze eersteling is, daar waar films van beginnende regisseurs zich doorgaans karakteriseren door overmoed en veel teveel willen bereiken in een enkele film waardoor ze volledig onderuit gaan (toegegeven, dat heeft soms ook iets charmants).

De film munt uit in een gevoel voor timing. Door het gebruik van (uitgebreide) tijd krijgen emoties, zoals verbijstering, woede, onbegrip, verdriet, van personages en vooral ook van de kijker de ruimte om zich volledig te ontwikkelen in al hun complexiteit en ambiguïteit. Daaraan werkt het fijnzinnige gevoel voor kadering ook duidelijk mee: de manier waarop de film op gepaste tijden (en niet eens altijd heel voorspelbaar) afstand bewaart en dan weer ongemakkelijk dichtbij de personages is. Samen resulteren de timing en kadering in een beklemmend en ongemakkelijk gevoel, soms inderdaad overweldigend zoals medegebruiker niethie eerder al benoemde. Ook het acteerwerk vind ik in het geheel van niveau, met name de actrice die de vriendin van de zoon speelt wist me te overtuigen.

Neem bijvoorbeeld het shot als zoon en vriendin beiden achterin de politieauto zitten, zij in het midden, hij rechts in het frame. Zonder woorden, zonder meeslepende muziek, maar puur door tijd, gebaar, (subtiele) gezichtsuitdrukking weet de film emoties op te wekken. De manier waarop ze aan haar truitje frunnikt, dat zegt alles! Grote klasse als je dit soort dingen kunt als filmmaker.

Toegegeven, het scenario leent zich natuurlijk goed voor een film met sterke emotionele impact. Maar eerlijk gezegd had ik meestal het kippevel op mijn armen uit bewondering voor de artistieke keuzes, niet zozeer vanwege het thema.

Dus ik ben in tegenstelling tot niethie al wel op dat punt waarop ik de film al op een voetstuk kan plaatsen. Meesterwerk is misschien wat voorbarig, maar uitmuntend als debuut is het hoe dan ook. Het gebeurt me niet al te vaak dat ik zou enthousiast ben over een eerste speelfilm. Ja, toevallig zag ik nog zo een dit jaar: deze film die dan ook in mijn toplijst van dit jaar eindigde.

Nog een paar dagen op Mubi te zien. Pak die kans!

Hebben jullie een link dat ik hem nog kan zien want hij staat er niet meer op ???

De film is inmiddels via youtube Tussen 10 en 12 - YouTube googeplay en itunes te koop.

avatar van John Milton
Mooi! Schappelijk geprijsd ook op Google play.

avatar van Ataloona
En vannacht dus te zien op de Publieke. Eventjes opnemen

avatar van mikey
Studie over werkend Nederland. Typische stijloefening die je wel vaker ziet: nauwelijks dialoog om het gebeuren nog ongemakkelijker te maken, radicaal burgerlijke settings en zeer irritant artistiekerige cameravoering: de (bijna) consequent statische camera, veelal in 1punts perspectief, heel soms afgewisseld door een ene dolly shot.

Film ademt academie.

avatar van Atheistus
mikey schreef:
Film ademt academie.

Vooral ook daar laten.
Wat een vage shit. Na 20 minuten afgehaakt.

avatar van John Milton
Liever niet stemmen dan

Zo, wat een debuut van Hoogendoorn! Dat belooft nog wat. Ijzersterke rol met name van de vriendin. 4☆

avatar van leatherhead
Geen verkeerd debuut nee. Vooral ijzersterk geacteerd, wat er samen met de statische, lange shots voor zorgt dat de pijn soms echt voelbaar is. De vader en de vriendin van de zoon sprongen er wat mij betreft uit.

Knap minimalistisch filmpje dus, al lag ik er ook weer niet helemaal ondersteboven van. Op audiovisueel vlak toch echt wat te kaal en flets naar mijn smaak. Maar wel 3*.

avatar van Decec
Een goede drama/familie film...
Prima en stille verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel een bekende acteurs...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van arno74
Naar deze film was ik al een hele tijd benieuwd, en met dank aan uitzendinggemist.nl eindelijk kunnen zien. Prima rustige en redelijk minimalistische film die met weinig locaties de beladen sfeer goed weet neer te zetten. Er lijkt ogenschijnlijk weinig te gebeuren maar toch houdt het je aan de buis gekluisterd. Alleen de scene in het koerriersbedrijf vond ik net te lang duren, verder is het een prima debuut. 3,5*

avatar van Baboesjka
Ik vind het een erg mooie, aangrijpende, kleine film. De stijl deed mij denken aan filmhuisfilms, wat ik positief vind. Het is een zwaar, emotioneel verhaal, op invoelbare en realistische wijze gebracht. Goed camera- en acteerwerk. De stilte die over de film heen hangt, is als een dreigende donderwolk. Ik voelde de zwaarmoedige sfeer zo intens. Ik vind het een erg trieste, sterke film. Knap debuut! 4*

Mooi en overtuigend debuut, subliem geacteerd, op het tragische af, het beklemt en blijft je bij en voert je tot aan einde mee in het trieste en een intens emotioneel verhaal, rondom macht en onmacht, wat je in je leven wel vaker meemaakt.
Treffend en mooi weergegeven. In arthouse sfeer.