• 11.521 nieuwsartikelen
  • 9.042.874 stemmen

Volk en Vaderliefde (1976)

Drama / Komedie | 60 minuten

Genre: Drama / Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Wim T. Schippers

Met onder meer: Jan Van Rooyen, Hidde Maas en Hugo Koolschijn

IMDb beoordeling: 6,4 (9)

Gesproken taal: Nederlands

Plot Volk en Vaderliefde

Niemand krijgt koning Smerdis van Perzië meer te zien. Zijn schoonvader generaal Otanus denkt dat de broer van de priester Goumata in het geheim op de troon zit. Otanus' dochter Fatima, vrouw van koning Smerdis, slaapt waarschijnlijk met de bedrieger. Deze gedachte maakt Otanus gek en hij brengt met hulp van medestanders de bedrieger ten val. Vervolgens ontstaat er een nieuwe strijd om de troon.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Een amusant filmpje.

In het kader van V.P.R.O.'s Herodotusreeks schreef Harry Mulisch "Volk en vaderliefde". De V.P.R.O. wilde het stuk graag uitzenden, maar dit zou veel te duur worden, en dat zou het faillissement van de omroep betekenen. Mulisch zou naar verluid zelf op het idee gekomen zijn om Wim T. Schippers te vragen om een betaalbare versie te regisseren. Schippers wilde dit wel doen, mits hij de vrijheid had om met de tekst te doen wat hij maar wilde.

Wim T. Schippers (die hiervoor enkel de Fred Haché show en dergelijke had geregisseerd) moest iets verzinnen om de kosten zo laag mogelijk te houden, en dat werd uiteindelijk het echtpaar De Vries. Mijnheer De Vries leest het boek Volk en Vaderliefde en leest enkele passages aan zijn vrouw voor. Door deze vondst (beeld vervangen door taal) waren bijvoorbeeld grote mensenmassa's niet meer nodig, wat weer in de kosten scheelde.

Het lage budget is niet echt te zien aan het eindresultaat. Het decor is niet weelderig of zo, maar ook niet armzalig.

Schippers' stempel is niet zeer nadrukkelijk aanwezig, het schemert vooral door in de humor. Enkele scènes zijn zeer humoristisch en typisch Schipperiaans.

Verder enkele bekende gezichten, zoals Clous van Mechelen (als musicerende slaaf) en Joost Prinsen (een soort cameo, vermoed ik). Beiden zijn niet vermeld in de aftiteling noch in het boekje. Maar ik weet vrijwel zeker dat het ze zijn.

Een minpunt is wel de muziek die in het begin te veel aanwezig was. Dat had wel wat minder gemogen. Later viel me dit minder op, maar in het begin was het gewoon irritant aan het worden.