Jim Thorpe -- All-American (1951)

geregisseerd door Michael Curtiz
met Burt Lancaster, Charles Bickford en Steve Cochran

Biografische film over het leven van Jim Thorpe, een veelzijdig sportman en tweevoudig Olympisch kampioen. Jim Thorpe is van indiaanse komaf en groeit op in een reservaat in Oklahoma. Hij wordt olympisch kampioen op de vijfkamp en de tienkamp bij de Olympische Zomerspelen van 1912 in Stockholm en blinkt hiernaast uit in honkbal en American football. Dan publiceert de krant Discovery, dat Thorpe indertijd op Carlisle Indian School honkbal speelde en zich daarvoor zou hebben laten betalen. Als Thorpe, die zich van geen kwaad bewust is, toegeeft dat hij in 1909 en 1910 25 dollar per week heeft gekregen, zien diegenen die het reeds moeilijk hadden met zijn huidskleur en zijn 'twijfelachtige' afkomst, hun kans schoon. Hij is geen zuivere amateur en had dus niet aan de Spelen van 1912 mogen deelnemen. Zijn droom om coach te worden valt in duigen en zijn leven neemt een drastische wending. Ook privé krijgt hij problemen en staat zijn huwelijk op springen.

avatar van Brix
Helaas een film die het niet erg nauw neemt met de ware geschiedenis van Jim Thorpe.
Te "Hollywoodiaans", al heeft hij wel een aantal goede momenten.
Die zijn dan vooral te danken aan Burt Lancaster die zijn rol goed, of zeg maar liever zeer goed, speelt.
Geloofwaardig atletisch in vorm, zoals alleen hij dat kon.
Ook Charles Bickford zorgt voor goed acteerwerk.

Het lijflied van de Carlisle Indian school dat een aantal keren langs komt zal menigeen raar in de oren klinken; aangezien het gezongen werd op de melodie van het kerstlied "O Denneboom".

Van American football snap ik geen jota, en wat daar leuk aan is al helemaal niet, al zou het hier wel van pas zijn gekomen te begrijpen waar al de de drukte om ging.

De echte Jim Thorpe moet een fenomenale sportman geweest zijn, zoveel is wel duidelijk.