Soldate Jeannette (2013)

Alternatieve titel: Soldier Jane

Oostenrijk

geregisseerd door Daniel Hoesl
met Johanna Orsini-Rosenberg, Christina Reichsthaler en Josef Kleindienst

Fanni heeft genoeg van geld en verlaat de stad. Anna heeft genoeg van varkens en verlaat de boerderij. In hun nieuwe spel gooit Fanni met de dobbelstenen, terwijl Anna zonder nadenken meedoet. Verschillen spreken hen aan en vrolijk gaan ze een nieuwe toekomst tegemoet.

avatar van Mr Thee
Soms grappige, excentrieke film. Er is veel oog voor het detail. Het verhaal maakte op mij helaas weinig indruk. De neiging om alles abstract af te beelden komt komisch en mooi over, maar heeft als nadeel dat de toeschouwer (ik) niet onder de indruk was.

avatar van Decec
Regisseur Daniel Hoesl won met 'Soldate Jeannette' de Tiger Award, voor beste eerste of tweede speelfilm, tijdens het filmfestival van Rotterdam!

avatar van morpheus2000
Weet niet goed wat ik met deze film aan moet. Aan de ene kant pakt de film me vanwege het gedrag van de hoofdpersoon. Aan de andere kant kreeg ik juist meer afkeer van de film en hoopte ik dat ze flink op haar donder zou krijgen voor haar daden. Vooralsnog is dat laatste wat me nu bijblijft en scoor ik hem laag.

avatar van Decec
Een redelijke dramafilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Prima kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Redelijk geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Geen moeite waard...

avatar van wolfmanrene
Hoesl was regie-assistent van Ulrich Seidl bij diens Paradies-trilogie, maar hij is meer dan een epigoon en laat met deze film een eigen gezicht zien.
De Filmkrant schrijft over Soldate Jeanette o.a. 'Technopop meets Ulrich Seidl' en 'Seidl 2.0' en merkt ook op dat de film vol met filmische referenties aan Godard/Dreyer en Chantal Akermans huisvrouw-klassieker Jeanne Dielman zit.
zie De Filmkrant

avatar van beavis
Volledig mysterieuze film, misschien zelfs mystiek.

Niet eens een debuut zie ik op Imdb maar het voelt wel fris en eigenzinnig aan
Met bijvoorbeeld electro-pop over de flitserige credits die je ook bij Dolan of Noe had kunnen vinden
Maar het heeft verder dat strakke en kale van een Seidl, Haneke of Dumont... al doet dat het weer "zwaarder" klinken dan het is... herkenbaar maar niet te vergelijken dus, een regisseur die hopelijk met volgende films inderdaad zal blijken thuis te horen in rijtjes van dit soort namen!

avatar van McSavah
Waarom valt deze me nu pas op? Klinkt als een kolfje naar mijn hand.

avatar van Mochizuki Rokuro
Gisteren bij een andere film de loftrompet gestoken over Glenda Jackson, maar ik kan dat nu doen over Johanna Orsini-Rosenberg. Fantastisch werkelijk. Helaas hield de film het tweede deel niet het niveau van het eerste, maar intrigerend was het zeker.

Gelukkig toch gegaan, want gewaardeerde WIW-gebruikers waren niet zo enthousiast en de namen van Seidl en Dumont deden mij wat schrikken. Misschien is Dumont dan zo erg niet... . Dit staat geheel op eigen benen - zeker benieuwd naar de volgende 'conspiracy' want dit was misschien wel de beste Tiger-winnaar ooit.

avatar van Mochizuki Rokuro
Na gisteren Johanna Orsini-Rosenberg weer gezien te hebben in de nieuwe Hoesl (en ook in het echt - twee rijen achter me!) ga ik hier toch voor de verhoging. Staat me nog scherp voor de geest en Hoesl is echt een origineel nieuw geluid in cinemaland.