The Rolling Stones: Charlie Is My Darling - Ireland 1965 (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Mick Gochanour en Peter Whitehead
met Mick Jagger, Keith Richards en Brian Jones

Andrew ‘Loog’ Oldham, destijds de manager van The Rolling Stones, maakte op 3 en 4 september 1965 in Ierland een filmopname van 35 minuten van de tournee '(I Can't Get No) Satisfaction'. De film werd in 1980 opgerekt tot een uur en nu in 2012 nogmaals uitgebreid. Het toont het begin van The Rolling Stones en laat zien hoe de band per trein van het ene naar het andere concert reist en laat daarnaast verschillende optredens zien.

avatar van thunderball
Heerlijk docu over The Stones anno 1965.

Jarenlang was deze docu slechts als bootleg te verkrijgen en dat was al een hele traktatie, om hem zo thuis te kunnen bekijken.
De compleet opgepoetste versie (in een prachtige luxe box) was echter een welkome verassing en nu kun je er pas echt van genieten.

Het sterke aan deze docu is, dat het niet zo maar een registratie van een concert of tour is, feitelijk speelt dat zelfs een ondergeschikte rol. Het gaat vooral om de beelden van de Stones buiten de optredens om.

Zo zie je ze in de trein lachend, zingend, lol makend. Je ziet ze achter de piano, of Jagger Elvis imiterend.
Mooi ook om beelden te zien van Brian Jones, toen nog fris en in goede conditie en niet het verlopen wrak dat hij een aantal jaren later helaas zou worden.

Ook hun manager Andrew Loog Oldham komt in beeld en is feitelijk net zo baldadig en melig als het vijftal.

Erg leuke docu, die ook een mooi tijdsbeeld geeft van Engeland midden jaren '60.

Een acht, ofwel vier sterren.

Leuke korte documentaire over de Rolling Stones in hun beginperiode.
Beelden uit 1965, net na het uitbrengen van "(I Can't Get No) Satisfaction".
Leuk om de Stones eens bezig te zien achter de schermen destijds en wat ook vooral opvalt is hoe kleinschalig hun optredens destijds nog waren, als jet het vergelijk met enkele jaren later (Hyde Park '69) en nu.
Grote nadeel van deze uitgave is het ontbreken van een Nederlandse ondertiteling.
En het is een beetje kort, had gerust dubbel zo lang mogen duren.

avatar van mikey
Slechts leuk voor de fan.

avatar van SanderPuntCom
Fijn om het tijdsbeeld in de jaren 60 te zien en te voelen, maar verder niet geheel interessant tenzij je een (absolute) fan bent van de Rolling Stones.