Po di Sangui (1996)

Alternatieve titel: Tree of Blood

Frankrijk / Guinee-Bissau / Tunesië / Portugal

geregisseerd door Flora Gomes
met Ramiro Naka, Edna Evora en Adama Kouyaté

Als nomade Dou in het dorp Amanha Lundju (Guinee-Bissau) terugkeert, moet hij constateren dat zijn tweelingbroer Hami is overleden. Een droevig feit dat bovendien verplichtingen schept. Volgens de traditie van het zwagerhuwelijk moet hij gaan samenleven met Hami's weduwe. De jonge Saly, die aan Dou was beloofd, is gek van verdriet. Tot overmaat van ramp geeft dorpstovenaar Calacalado opdracht het door de droogte geteisterde dorp te ontruimen. Hij voorziet een catastrofe, nu bosopzichters uit de grote stad het op hun bomen (in 'feite' de zielen van de gestorvenen) hebben voorzien.