Spies of Warsaw (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Polen
Actie / Avontuur
180 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Coky Giedroyc
met David Tennant, Janet Montgomery en Marcin Dorocinski

In de periode voor de Tweede Wereldoorlog is kolonel Jean-Francois Mercier een gedecoreerde oorlogsheld in Parijs die een liefdesaffaire krijgt met advocate Anna Skarbek. Terwijl de spanningen in Europa aanzwellen raken zij verstrikt in een web van ontvoering, verraad en intrige dat zijn middelpunt heeft in Warschau.

avatar van Rednas 2
Langdradig, niet spannend en tenenkrommend amateuristisch. Fikse tegenvaller.

gabsor
Wordt geduldig opgebouwd, geen hoogvlieger maar wel meeslepend. Alleen jammer dat een engelse acteur een franse spion speelt.

Redelijk verhaal, al had ik er toch wel iets meer van verwacht.
Maar was wel boeiend met momenten, hoewel het zich afspeelt in een echt gebeurde situatie, zullen de feiten uit het verhaal wel zijn verzonnen.
Maar heb me ondanks de duur, bijna 3 uur, zeker niet verveeld.

gabsor schreef:

Ben het wel met gabsor eens. Spies of Warsaw krijgt hier weinig applaus. Saai, langdradig en amateuristisch lees je ook op IMDb, al scoort de serie daar hoger. Saai en langdradig vond ik het zeker niet. Er gebeurt genoeg, er wordt aardig wat geschoten en spannend is het zeker. Maar je moet je wel (willen) verplaatsen in de historische werkelijkheid van de vooravond van de Tweede Wereldoorlog en geen Amerikaans actiespektakel verwachten.

Voor zover ik weet de eerste verfilming van een boek van Alan Furst, en zeker niet het minste. Wat me altijd heeft verbaasd is dat zijn werk niet eerder is verfilmd. Bloedstollend spannende boeken van een schrijver die met vakmanschap in de voetsporen van Eric Ambler is getreden. Let op: dit jaar verschijnt er weer een!

Terug naar Spies of Warsaw. Wat je ook van deze verfilming kunt zeggen, hij doet het boek van Furst in ieder opzicht recht. Het verhaal bevat rondom de hoofdlijn veel verschillende onderdelen en daarom zijn die 180 minuten hard nodig. Echt een verhaal waarin je je lekker weg kunt laten zakken en je mee kunt laten voeren met de gebeurtenissen. Dat is een plus. Leuk is om te kijken hoe dat tijdsbeeld van het einde van de jaren dertig is vormgegeven. Ook dat is op een paar uitzonderingen na, prima gedaan.

Zo'n uitzondering is de Citroën waarin Mercier rijdt. Hij gebruikt hem zowel in Warschau als in Frankrijk. Dat lijkt niet erg logisch. Bovendien is het een type dat in 1939 nog niet op de markt was, maar pas in 1953 op de weg verscheen. Dat is knullig, en makkelijk te voorkomen. De acteerprestaties van David Tennant en Janet Montgomery zijn aanvaardbaar, maar het is geen liefde die van het doek spat. Het slot laat de kijker een beetje verweesd achter, maar is weer wel conform het boek. Al kan ik me de verwarring voorstellen of er na twee of vier delen (afhankelijk van waar de serie is uitgebracht) nog een deel volgt.

Ondanks de minpuntjes hoop ik toch dat de BBC als de wiedeweerga start met een nieuwe verfilming van Furst.

Een topper!
Heb me geen minuut verveeld.Je moet wel de serie met de nodige aandacht volgen,anders ben je de draad kwijt.En wat die Citroen Transaction Avant betreft,die werden gemaakt vanaf 1934 tot 1957 zonder noemenswaardige veranderingen.Er rolden er zo,n 750 000 van de band en waren in heel Europa gelieft.Zodus,zo onlogisch lijkt het niet dat Mercier er zowel in Warschau als in Frankrijk mee reed.