ad
  • 8.104.510 stemmen

No Burqas behind Bars (2012)

Documentaire | 77 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Frihet Bakom Galler

Oorsprong: Zweden

Geregisseerd door: Nima Sarvestani en Maryam Ebrahimi

IMDb beoordeling: 7,0 (165)

Oorspronkelijke titel: Frihet bakom galler

Releasedatum: 19 april 2013

Over No Burqas behind Bars

In de Takhar-gevangenis in Afghanistan zitten vijfhonderd mannelijke gedetineerden tegenover zo'n veertig vrouwelijke een straf uit. De vrouwen verblijven met hun kinderen op een aparte plek; opgesloten in een gevangenis binnen de gevangenis. Ze leven er samen in een minimaatschappij waar ze zich in veel gevallen veiliger voelen dan daarbuiten. Het leeuwendeel van hen werd namelijk tot een jarenlange gevangenisstraf veroordeeld omdat ze van huis vluchtten, weggelopen van echtgenoten die vreemdgingen of hen ernstig mishandelden. Het lukte filmmaaksters om binnen de vier metershoge muren een periode te filmen, waarbij we de lotgevallen volgen van Sara, Nadjibeh en Sima.

• 20912 berichten

Rare wereld, omdat je soms beter in het gevangenis dan de buiten kan zitten.

avatar van Darbie

Darbie

Goede, gedegen & indrukwekkende documentaire.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Vijftien jaar cel voor het weglopen van huis haha je zou bijna denken dat het een grap is.. Twaalf jaar voor het weglopen van je man (maar zes jaar voor moord, huh?), kinderen van gedetineerde vrouwen die opgroeien in de gevangenis, op je tiende uitgehuwelijkt worden aan een ouwe vent... Bij vrijlating bang zijn vermoord te worden door je eigen broer of vader omdat je de familie-eer hebt aangetast door het weigeren van uithuwelijking. Liever in de gevangenis zitten waar je geen burqa op hoeft dan erbuiten zijn en onderworpen aan allerlei wetten en mannen.

Van pure ellende bij het zien van zulke idioterie moet je zowat lachen als een boer met kiespijn. Wat een intriest en uitzichtloos leven heeft Sara die na haar vrijlating in een vrouwenopvangtehuis alsnog 'gevangen' blijft om van familie vandaan te blijven. Haar vriend die vanwege dezelfde angst niet met haar verder ging. Ook pijnlijk is de jongen die vastzit omdat hij met z'n moeder wegliep van huis. Dat gesprek met z'n vader die ohzo zielig is omdat zijn eer is aangetast en z'n zoon simpel meedeelt hem te vermoorden als hij vrijkomt. Het meest schrijnende is misschien nog wel dat die jongen en de andere gevangenen zich oprecht schuldig voelen.

Op zich niets nieuws allemaal maar deze docu laat het op confronterende wijze zien met de camera die overal toegang toe heeft en een fascinerende inkijk geeft in de vrouwengevangenis. De film geeft een persoonlijk gezicht aan dit soort (bekende) uitwassen. Je zou soms denken dat beschaving en ethiek anno 2014 overal op z'n minst een béétje doordrongen zijn maar blijkbaar bestaan er nog zulke idiote wetten en compleet doorgeslagen masculiene culturen waar zelfs een miserabel mannetje volledige macht en controle heeft over vrouwen.

Gezellig land dat Afghanistan, en vreemd dat deze (goede) registratie van mensonterende wetten en straffen op slechts 55 stemmen op IMDb mag rekenen. Alsof dit soort dingen niet voorkomen. Misschien moeten er eerst Olympische Spelen plaatsvinden om de aandacht te krijgen die ze verdienen...

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

Hij komt zo op tv, misschien dar er wat bijkomen.

iig 1

avatar van Tanita

Tanita

Vond het een wat vreemde 'gedramatiseerde' docu. Zat me meer af te vragen hoe de makers toestemming hadden gekregen om 'alles' te verfilmen. Dat krijg je in Nederland niet eens voor elkaar. En wat zegt dat dan over de Afghaanse samenleving op dit moment? Kortom, roept meer vragen op dan het beantwoordt. 3*

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

De toestemming kwam natuurlijk door geld.

avatar van Tanita

Tanita

Ajax&Filmfreak schreef:

De toestemming kwam natuurlijk door geld.

Ik betwijfel het. Maar de regisseur is een Iraniër en heeft misschien wel directe contacten. Hij vertelt over de film het volgende:

Have the women from the Takhar prison seen the film? "No, with the exception of one of them, Sara who was released and sent back to her family in a small village. I was afraid that something might happen to her so I had given her my mobile number. She did call me asking for help because her family was planning to kill her. We took her to a safe house and helped her out of Afghanistan."

Daarnaast geeft ie aan dat de film al behoorlijk wat effect heeft gehad, en dat er discussies zijn om de wet aldaar aan te passen.

Interview met Nima Sarvestani

avatar van missl

missl

Heftig om te zien dat de mannen de dienst uit maken en dat het voor sommige vrouwen beter is om in de gevangenis te leven dan daar buiten.