Bye Bye Blue Bird (1999)

Denemarken
Drama / Komedie

geregisseerd door Katrin Ottarsdóttir
met Hildigunn Eyðfinsdóttir, Sigri Mitra Gaïni en Johan Dalsgaard

Na enkele jaren in Denemarken te hebben geleefd, keren de twee vriendinnen Rannvá en Barba terug naar hun geboortegrond, de Faeröer-eilanden. Ze voelen zich helemaal niet meer thuishoren bij de bekrompen eilandbewoners, en ze kleden zich erg stads, ietwat extravagant en kleurvol, en ze voelen zich superieur aan alles van de Faeröer. De echte reden van hun bezoek zijn onopgeloste familiezaken, die echter niet zomaar opgelost worden. Al snel proberen ze antwoorden te ontvluchten waarnaar ze op zoek waren. Ze worden opgepikt door een lokale visser, Rúni, die hen een lift geeft naar het noorden. Onderweg ontmoeten ze vele vreemde personen, maar de reis roept ook weer nieuwe vragen op.

avatar van herman78
Ik vond het wel een aardige film, die gaandeweg steeds interessanter werd. De climax waarbij Runi doordraait en zijn geweer pakt en het huis te lijf gaat en duidelijk wordt dat Ranva (sp?) een kind heeft, terwijl haar vriendin hier niets van wist, vond ik erg mooi. Het uiteindelijke einde waarbij dochter tot achterblijft bij moeder had ik niet echt verwacht, en vond ik eigenlijk ook wat overdreven. Ik had het logischer gevonden als dat andere meisje met haar dochtertje was achtergebleven.

Overigens deed Ranva me soms aan Amélie denken! Zeker toen er een dansscene was met accordeonmuziek.

Ik geef de film 3 sterren, omdat ie toch niet heel diepgaand is en zeker in het begin niet altijd even boeiend.

avatar van 93.9
Ik vond het een zeer vermakelijke film.
zeker nadat ik de laatste tijd hele depri films heb gezien(The Pianist,Lilya 4 ever).
Prachtige kleuren die goed paste bij de lifestyle van de twee goedogende dames.
filmhuisfilm dus gelukkig verre van valse sentimenten.
3 en halve *

avatar van E V
E V
Super goede film. Over twee excentrieke meiden op een Deens eiland.
Echt een geweldige film!

avatar van otherfool
Bijzonder saaie film terwijl het thema me wel aanspreekt. De wannabee meiden waren niet om aan te gluren zo vervelend. Slechts 1 sterretje.

Mooie landschappen, maar de personages spraken mij totaal niet aan. Smaken verschillen, maar kijk toch liever naar een ander slag dames.
Einde was wel mooi, en dan de laatste 3 minuten ongeveer.

ik werd misselijk van die twee dames, het zag er niet uit

Ik vond dit een rare, maar wel aangename film. Die excentrieke vrouwen, Rúni die zich iedere keer een beetje meer in elkaar liet slaan, de prachtige beelden van dat ook al wat vreemde eiland, het heeft op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Ben op zoek naar één van de songs uit deze film. Het nummer speelt ook bij met menu scherm van de dvd. Voorlopig nog niet gevonden.