Viceværten (2012)

Alternatieve titel: A Caretaker's Tale

Denemarken

geregisseerd door Katrine Wiedemann
met Lars Mikkelsen, Nicolaj Kopernikus en Julie Zangenberg

Het leven lijkt niet bijzonder rooskleurig voor de lange, magere, vrouwonvriedelijke klusjesman Per. Zijn vrouw heeft hem verlaten. Hun zoon is een junkie. Pers rug doet pijn, zijn nek is stijf en het onroerend goed dat hij beheert vereist het ene vuile werkje na het andere. De meeste nachten brengt hij door met bier en zijn zeurderige buurman Viborg. Dan brengt het lot een meisje (Julie Zangenberg) als gevallen engel op zijn weg. Het blijkt al snel dat het meisje capaciteiten heeft om te genezen. Per verwaarloost zijn werk en installeert het meisje in zijn appartement en verandert door de liefde tot een vriendelijker persoon. Viborg werpt zich ondertussen op als genezer en neemt zieke mannen mee die genezen willen worden door de engel. Als de capaciteiten van het meisje algemeen bekend worden, neemt Per een beslissing.

avatar van Pazmaster
Best een leuke film met een apart verhaal. Het is weer eens wat anders dan al die standaard films. Acteerwerk is ook okee. Einde valt iets tegen. 3 sterren

avatar van code9
Lars von Trier als uitvoerend producent van deze kleine Deense fantasyfilm, die begint als een komedie en langzaam een wat meer serieuze toon krijgt, alhoewel het nergens echt diepzinnig wordt. Ondanks het originele concept ( van je ziekten en kwalen genezen door seks te hebben met met een onverzadigbare jonge meid ) blijft de film -op enkele pijnlijke vader/zoon confrontaties na- wat aan de oppervlakte hangen, iets wat overigens ogenschijnlijk ook de bedoeling lijkt te zijn geweest. Een echt 'drama' zou ik het dus niet willen noemen. Aardig, maar niet memorabel.

avatar van jippie2010
Ja, ik kan wel proberen iets interessants proberen neer te zetten,
maar treffender dan mijn voorganger kan ik het toch niet benoemen... *2,5

NB: plotomschrijving geeft wel heel veel weg moet ik zeggen...

Leuk gegeven maar ik werd er wel een beetje misselijk van.......

avatar van ZenZin
Had minstens de helft korter gemoeten want hoewel op zich aardig verzonnen ideetje te dun en ondiep .

avatar van joolstein
Beetje een onwerkelijke film. Een sprookje voor mannnen ofzo iets??( Van een jong blaadje wordt je weer gezond) Het was leuk om een keer te zien maar denk niet dat ik hem vaker zal kijken. Hieronder staat dat Lars von Trier de uitvoerend producent is. De film lijkt wel een beetje in de trant van von Trier. maar haalt nergens echt het hoge niveau van hem! Lars Mikkelsen vind ik een steengoede acteur! En Julie Zangenberg is een engeltje letterlijk en figuurlijk. Tjonge wat een mooie actrice is ze! De speel duur is misschien iets te lang maar omdat het verhaal best origineel is en er Lars en vooral Julie erin spelen geeft ik de film een ruime voldoende 2 1/2 ster.

Twee en een halve ster is geen ruime voldoende joolstein, dat is een vijf.

avatar van joolstein
Fransman
Je heb gelijk dat het een vijf is! Maar helaas kan je geen zesjes geven
Want eigenlijk moet de film een 5,8 of zoiets krijgen.

Snap ik joolstein. Ik denk dat ik gewoon die film eens ga bekijken. Ik laat je weten hoeveel sterretjes ik er voor over had/heb.

Nou joolstein, ik heb er een hoop sterretjes voor over. Ik vond het een fantastische, prachtige, memorabele, aangrijpende film. En vijf sterren geef ik niet zo snel. Het is natuurlijk helemaal geen oh la la-film. Niks mannendroom. Dit gaat over hoop, liefde en wanhoop. Deze film is helemaal niet grappig. En wie dat niet snapt heeft weinig van deze film begrepen en meer gekeken naar de film die hij zelf wilde zien.

Oké, het is natuurlijk geen realiteit. Niemand vind een prachtig meisje dat seks wil en kennelijk helende kwaliteiten heeft in een leeg appartement. Maar zijn niet alle verhalen in feite afgeleid van sprookjes? Het gaat er natuurlijk om hoe mensen daar mee omgaan. De hoofdpersoon doet dat nog heel redelijk. Hij zorgt voor haar. Zorgt er voor dat het haar aan niets ontbreekt. Geeft haar aandacht, liefde zo je wilt. Eindelijk iemand die hem nodig heeft, waar hij voor kan zorgen, die de leegheid van zijn bestaan invult. En zie hoe hij worstelt in zijn relatie met zijn verslaafde zoon, die op zijn beurt weer wanhopig zoekt naar enig begrip van zijn vader. Grappig?

En de wanhoop van zijn buurman over diens lege en vermorste leven. Hoe zijn vrouw hem in de steek gelaten had en hoe haar miste. Grappig? Ik vond het niet grappig. En al die zieke mensen die op genezing hopen. Zijn die zo gek? Hoe zouden we zelf omgaan met leukemie, kanker, of allerlei andere ziekten. Zouden we niet alles aangrijpen om het noodlot te ontlopen? Dit is geen komedie. Geen grappige film.

Dat de film is geproduceerd is door Lars von Trier verbaast me niet. Tegen het einde moest ik ook denken aan de Oostenrijkse regisseur Ulrich Seidl, die deze film had kunnen maken. Ik geef vijf sterren voor het verhaal, de acteerprestaties (vooral Lars Mikkelsen) en de kwaliteit van de beelden. Want bij film gaat het behalve om het verhaal ook om het beeld. Mooi beeld van iemand die vast komt te zitten in een kliko. Dat is ook film.