I Fratelli Corsi (1961)

Alternatieve titels: Lions of Corsica | The Corsican Brothers | Les Frères Corses

Frankrijk / Italië
Actie

geregisseerd door Anton Giulio Majano
met Geoffrey Horne, Valérie Lagrange en Gérard Barray

Een Corsicaanse familie wordt om een vete geheel uitgeroeid, op een tweeling na die onafhankelijk van elkaar opgroeit als de pleegzoon van een Parijse arts en van een revolutionaire Corsicaanse bandiet. De Parijzenaar is bevriend geraakt met de zoon van de moordenaar van zijn familie die door de Corsicaan bevochten wordt. Verliefdheid op hetzelfde meisje doet hen de familieband beseffen en ze verenigen zich in de strijd.

Goede toevoeging . Verfilming van de gekende en gelijknamige Dumas klassieker, waarvan de goede man zelf beweerde dattie het niet zelf had verzonnen, maar het verhaal op reis in Corsica in 1841 had opgepikt. Verfilmd- niet voor het eerst of laatst- door Majano die zich later zou specialiseren in swashbucklers voor de tv, en met de na Marais wellicht gekendste Franse swashbucklerheld Barray, die hier echter een bad guy speelt ! Voor de Italiaanse kijkers was er Nazzari voor de miljoenste keer als bandiet, er is Lagrange als love interest van de helden, die laatsten worden gespeeld door de zwakke Horne, veruit de zwakste schakel in deze film waarin hij een soort poging tot een Gerard Philippe slaapwandel act ten beste geeft, en zijn zwakte wordt nog opzichtiger als je bedenkt dat behalve reeds genoemden ook nog een grootheid als Jean Servais opdraaft als de papa van Barray, de feodale bloedzuiger en francofiel Sagona die de pappa van tweeling Leone/Paolo en de rest van het gezin heeft laten uitmoorden.
Deze niet ter plaatse opgenomen film biedt ons het gebruikelijke swashbucklerwerk en verloopt in een prettig tempo, had met een adequate lead- of eigenlijk leads- een stuk beter kunnen zijn.
De film is voor Belgische avonturenliefhebbers toegangelijk via de Franse DVD, die gedubd is en geen anderstalige onderschriften bevat.