Poveri Milionari (1959)

Alternatieve titel: Poor Millionaires

Italië

geregisseerd door Dino Risi
met Maurizio Arena, Renato Salvatori en Lorella De Luca

De vrienden Romolo en Salvatore zijn eindelijk getrouwd en dan nog wel met twee zusjes. Met zijn vieren gaan ze op huwelijksreis. Door een reeks gebeurtenissen moeten de pasgehuwden hun terugreis afzeggen. In Rome krijgt Salvatore ruzie met zijn vrouw. Hij rent het huis uit, komt onder een auto en verliest zijn geheugen. Zijn vriend Romolo en de beide vrouwen helpen hem zijn geheugen weer terug te vinden.

Ze bestaat niet meer : Lorella de Luca...om heel eerlijk te zijn ben ik een klein beetje teleurgesteld dat de door mij gewaardeerde Lorella liefhebbers( die haar immers vooral kennen uit haar samenwerkingen met Tessari- haar echtgenoot- en Gemma, die nu internationaal haar voornaamste claim to fame zijn ) dit feit niet hebben gememoreerd, iets wat ze normaliter wel doen bij dit soort treurige feiten. Misschien is het ook een te deprimerende bezigheid.
Hoe dan ook : De Luca's gloriedagen in eigen land lagen eerder in de fifties toen ze op weg leek naar supersterrenstatus, en dat voor een groot gedeelte dankzij de drie poveri films, waarvan dit de laatste is ( de tweede staat hier trouwens niet op ) en die ons wederom tracteert op de wederwaardigheden van Salvatori, Arena, De Luca en Panaro. Geen Allasio dit keer, wel Koscina .
Het verhaal komt nu zacht geformuleerd gedateerd over en begint al kluchtig/ slapstickstijl met dat gedoe rondom de gemiste trein, wordt er niet meteen beter op met de kunstgreep rondom het geheugenverlies van Salvatori, die door Koscina overhoop wordt gereden met een hersenschudding als gevolg. Wat wil het toeval : Koscina is een heiress en eigenares van een groot warenhuis. Ze verklaart hem de liefde en biedt de ongekende ter plekke een baan aan als nieuwe chef van dat warenhuis, waar Arena ook werkt ( Salvatori was net ontslagen ). Om het nog wat onnozeler te maken komen de 2 kakelverse gelieven op teevee tijdens een optreden van Fred Bongusto.
Klinkt allemaal extreem suffig en is het ook, dit scenario met Festa Campanile die schijnbaar geen inspiratie meer had en logisch dat er hierna geen vervolg meer kwam, al lijkt het slot dat nog wel te suggereren.
De tijd was dan ook rijp voor een nieuw soort komedies : die van de boom met bijbehorende satire, waarin Risi zich zou gaan specialiseren. Wie goed kijkt ziet dergelijke satire hier ook al- men denke aan de "gelukkige huisvrouw "die de Luca moet spelen achter de vitrines, of aan de locatie en inrichting van het groezelige nieuwbouwflatje. Maar door het oubollige raamwerk komt het allemaal totaal niet over.
Gelukkig volgde even later una vita difficile van Risi, die hier trouwens ondersteuning kreeg van gekende namen als Delli Colli voor de beelden en Trovajoli voor de geluiden.
Kan worden gedownload met fansubs, zal hier weinig vraag naar zijn.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > ARTE > 22:05 uur