De Bollywood Revolutie (2012)

Alternatieve titel: The Bollywood Revolution

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Alexander Oey

Documentaire over verschillende families in India, Suriname, Engeland en Nederland, waarvan de drie generaties - de grootouders, de ouders en de kinderen - zich nauw verwant voelen met de Bollywoodfilm. Bollywood is de levendige filmindustrie van India en ook meteen de grootste in de wereld. Waar de Indiase traditie aanvankelijk maatgevend was voor de inhoud van de films werd deze gaandeweg steeds meer aangepast, niet alleen aan de moderne tijd, maar ook aan de smaak van de Indiase mensen die buiten India leven. De geportretteerde families kijken dagelijks naar de films van Bollywood, zij worden erdoor beïnvloed en leven ermee.