• 8.229.078 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Oorsprong: Spanje / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Lawrence Huntington en Julio Salvador

Met onder meer: Richard Greene, Anouk Aimée en Michael Attenborough

IMDb beoordeling: 5,3 (116)

Over Contraband Spain

Lee Scott is een agent die naar de Frans-Spaanse grens reist om er een aantal smokkelaars en valsemunters op te pakken, nadat zijn broer werd vermoord. Hij wordt daarbij geholpen door de zangers Elena Vargas, waar hij stiekem verliefd op wordt. Maar de zaak wordt bemoeilijkt omdat hij vermoedt dat zijn broer ook een van de smokkelaars was.

image

Lucien Remue, henchman

Col. Ingleby

Mr. Dean, American Embassy superior

Inspector LeGrand, of the Surete

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er niet zoveel van : fifties crime flicks in kleur....daar zijn meerdere goede redenen voor, ook esthetische. Je wil geen noir zien in ansichtkaartkleurtjes, doorgaans. Hier zie je dat dus wel ! Wat blijkt dan ook: deze film werd geschoten in Eastmancolor omdat deze hele zgn. noir in feite slechts een verhulling is voor een soort kruising tussen een romkom en een VVV spotje. Niet echt waar ik op zat te wachten.

Co- productie geregisseerd door de mij verder volstrekt ongekende Huntington, een Engelsman, en Salvador, een Spanjool. Die laatste gekend als aartsvader van de Spaanse noir cinema met 1001 ADC. Ik weet niet wie wat heeft geregisseerd eigenlijk en het doet er voor deze b- film ook weinig toe. De naam van de protagonist zei me ook al geen fuck, edoch : enkele eh....rijpere kijkers zullen Richard Greene wellicht kennen als Robin Hood. Die teeveeserie uit de sixties zegt mij verder niets, maar aangezien IMDB liefst 148 afleveringen vermeldt mogen we aannemen dat deze saga toen een succes moet zijn geweest, wellicht ook hier uitgezonden.

Ik kan dus niet beoordelen hoe hij het daar deed, hier bakt hij er vrij weinig van als t- man . Waarom een Engelsman een t- man laten spelen ? Geen idee, en ik weet ook niet of Greene hier overdubd was dan wel zichzelf voor de gelegenheid een knauwstem had aangemeten. Je kunt je ook afvragen waarom er hier überhaupt een t- man opdraaft omdat de film toch echt integraal in Europa speelt. Oh ja, om Amerikaanse distributie te verzekeren ongetwijfeld, my bad. Dan is het verder slechts een kwestie van Amerikaanse dollar vervalsingen toevoegen aan de criminele activiteiten van de booswichten en het is soort van logisch, schijnbaar. Voor de volledigheid is er nog een Oxford English babbelende voice- off trouwens, die halverwege spoorloos verdwijnt..

Film lijkt nog redelijk te beginnen als een hold up op een...horlogefabriek in de Pyreneeen uit de hand loopt en ontaardt tot een schietfestijn, waarna opperschurk Nieto zijn companen liquideert zodat ze niet meer kunnen babbelen. We gaan vervolgens naar Barcelona waar t- man Greene/ Mitchell arriveert omdat dit de domicilie zou zijn van een bende valsemunters, die uiteraard dezelfde is als de smokkelbende van Nieto die horloges illegaal naar Engeland transporteert. Even is de held uit zijn evenwicht gebracht door de mededeling dat broerlief betrokken was bij de valsemunterij, gelukkig is er zangeres Aimee om hem te verstrooien en trouwens: "we waren niet close "aldus Greene over de overledene !

Dan wordt het al snel saai, bovendien krijgt de romance tussen Aimee en Greene de volledige aandacht en sleept de held zijn kersverse lief gewoon mee naar zijn werk ! Dat hem uiteindelijk brengt naar Engeland, waar in Dover de laatste confrontatie tussen goed en kwaad zal plaatsvinden..

Behalve een absurde romance ook een VVV film zei ik eerder, we zitten in het pre- teevee en 4 vakanties per jaar tijdperk dus voor de brave burgers moest dit een smaakmakertje zijn voor een vakantie naar resp. Spanje dan wel Engeland, we zien dan ook veel van de locaties op een manier die volstrekt niet in wat een crimefilm zou moeten zijn past.

Niet best allemaal kortom, maar vreemd genoeg heb ik me toch niet verveeld tijdens het kijken naar deze korte b- film, die een charme heeft horend bij vervlogen tijden. Bovendien ben ik sowieso een oldschool crimeflick buff, in travestie of niet. Maar verder niets om dringend naar op zoek te gaan.