Ådalen 31 (1969)

Alternatieve titel: Adalen 31

Zweden

geregisseerd door Bo Widerberg
met Peter Schildt, Kerstin Tidelius en Roland Hedlund

Verhaal over de staking van arbeiders tegen de krant van Ådalen in Noord-Zweden. Er ontstaat een discussie over de vraag of er gebruik gemaakt moet worden van geweld en niet-stakers krijgen het zwaar te verduren. Dan blijkt ook nog eens dat de dochter van de directeur zwanger is van één van de arbeiders. Alles wijst er op dat er een hevige confrontatie aanstaande is.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Laag gemiddelde voor dit toch prima sociale drama over een langdurige staking die eindigt in een bloedbad. Een film over klassenstrijd maar ook een coming of age, al kwam dat thema niet helemaal uit de verf. Het begon stroef maar gaandeweg kwam ik er wel in, ook al dankzij een aantal grappige momenten (waaronder een bijzonder jazz-ensemble en een zeer talentvolle hypnotiseur). De botsingen tussen de stakers en de stakingbrekers (en later het leger) zijn grimmig, in contrast met het zonovergoten Zweedse landschap, dat mooi in beeld wordt gebracht- zelfs de fabrieken zijn pittoresk.