• 11.303 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Bo Widerberg

Met onder meer: Peter Schildt, Kerstin Tidelius en Roland Hedlund

Gesproken taal: Zweeds

Plot Ådalen 31

Verhaal over de staking van arbeiders tegen de krant van Ådalen in Noord-Zweden. Er ontstaat een discussie over de vraag of er gebruik gemaakt moet worden van geweld en niet-stakers krijgen het zwaar te verduren. Dan blijkt ook nog eens dat de dochter van de directeur zwanger is van één van de arbeiders. Alles wijst er op dat er een hevige confrontatie aanstaande is.

logo tmdbimage

Martin Andersson

Strejkbrytare

avatar van Flavio

Flavio

Laag gemiddelde voor dit toch prima sociale drama over een langdurige staking die eindigt in een bloedbad. Een film over klassenstrijd maar ook een coming of age, al kwam dat thema niet helemaal uit de verf. Het begon stroef maar gaandeweg kwam ik er wel in, ook al dankzij een aantal grappige momenten (waaronder een bijzonder jazz-ensemble en een zeer talentvolle hypnotiseur). De botsingen tussen de stakers en de stakingbrekers (en later het leger) zijn grimmig, in contrast met het zonovergoten Zweedse landschap, dat mooi in beeld wordt gebracht- zelfs de fabrieken zijn pittoresk.

avatar van Movsin

Movsin

Relaas van een sociaal maatschappelijk drama dat het Zweeds politiek landschap zou hertekenen.

Widerberg voert, midden het stakingsgewoel, een net arbeidersgezin ten tonele, dat zich niet zo maar neerlegt bij de tegenstellingen met het rijke werkgeversmilieu. Pierre August Renoir...

Merkwaardig dat in de film, midden de ernst er heel wat grappigheid in wordt verwerkt zoals het aanleren van de techniek om een vrouw te versieren of de Frankensteinimmitatie om er maar een paar te noemen.

Een beetje ondergewaardeerd vind ik deze "Adalen 31" die toch wel de historische drang naar meer sociale rechtvaardigheid heel goed in de verf zet. De marsscènes zijn levensecht, ontdaan van alle franje en maken indruk. Wie de "Internationale" nog niet kende zal dat nu wel doen..

Wat bij Widerberg weer opvalt, net als in het onlangs geziene "All Things Fair", is de grillige montage waarbij scènes elkaar abrupt opvolgen, zonder enige te verwachten overgang. Het houdt de kijker bij de les, vind ik, en het belet niet dat Widerberg ons een wondermooie slotscène bezorgt, een ode aan hoop, moed en hechtheid van het gezin, al zijn er de zeepbelletjes die o zo vlug in het niet vergaan...