L'Altra Metà del Cielo (1977)

Italië

geregisseerd door Franco Rossi
met Monica Vitti, Adriano Celentano en Venantino Venantini

Op een vlucht naar Australië ontmoet priester Vincenzo Ferrari de aantrekkelijke Susanna Maccaluso. Eenmaal aangekomen, blijkt dat Susanna haar brood als prostituee verdient. Vincenzo doet er alles aan om de zondige vrouw op het rechte pad te krijgen.

Een van de weinige Celentano/Vitti samenwerkingen in een film die eerder als een typische Celentano/Pipolo/Castellano klucht aandoet dan als een commedia alla Vitti, ze leek er hier ook weinig zin in te hebben, al werd ze genomineerd voor een NDA.
Celentano dus als bebrilde priester en Vitti als geblondeerd snolletje die mekaar ontmoeten op Fiumcino, en vervolgens- wie weet door hoger hand geleid- elkaar in een mijnstadje in Australië wederzien, dat is dus voorbestemming..
De dialogen tussen de 2 met het geleuter van Celentano die zondares Vitti op het rechte pad wil krijgen zijn uiterst voorspelbaar en weinig grappig, dat ze allebei niet meer dan karikaturen zijn spreekt voor zich. Chemie tussen de 2 kon ik niet ontwaren. Genrecinema bad guy Venantini is Vitti's pooier, verder zien we o.a. Carotenuto als een soort Gonzo journalist.
De fotografie werd verzorgd door Kuveiller en is behoorlijk lelijk, er wordt ook weinig gedaan met het Australische landschap, Sidney wordt een minuut of 5 aangedaan en even later zitten we al in de outback, maar daar zien we ook niet teveel van.
Dit op een verhaaltje van ene Deval gebaseerde weinig memorabele filmpje werd uiteraard van een score voorzien door Celentano zelf, wat mij betreft ook geen pluspunt.