2016: Obama's America (2012)

Documentaire

geregisseerd door Dinesh D'Souza en John Sullivan
met Dinesh D'Souza en Barack Obama

De grote vraag in deze documentaire is: "Als Obama een tweede termijn wint, waar zal Amerika dan zijn in 2016?" Over de de hele wereld en in Amerika hunkerden de mensen in 2008 naar een leider die zich zou verenigen en uit het economische dal en de oorlog zou halen. Trouw aan hun Amerikaanse idealen vestigde de bevolking haar hoop op een nieuw type president, Barack Obama. Wat ze echter niet wisten was dat Obama een verleden had, en op een krachtige manier definieert het verleden hem, wie hij is, hoe hij denkt en waar hij Amerika en de wereld wil brengen. Over vier continenten begint regisseur Dinesh D'Souza aan een race tegen de klok om antwoorden te vinden over Obama's verleden en te onthullen wat dit Amerika zal brengen in 2016.

avatar van jarno1975
De docu is een grote hit in Amerika. Om even wat feitjes te noemen:

- 1091 Bioscoopvertoningen;
- De film heeft 9,4 miljoen dollar opgebracht in de eerste 7 weken;
- Het is de meest winstgevende docu aller tijden;
- Staat op nr.8 van de Amerikaanse box office.

De film is natuurlijk op precies het juiste moment uitgebracht, zo net voor de verkiezingen. Het zou me ook niets verbazen dat veel Amerikanen hier hun stem door laten bepalen

Aantal HD trailers van Youtube:
Trailer #1
Trailer #2
Trailer #3

avatar van Donkerwoud
Schitterend. Is net of het om een orkaan gaat die Amerika treft.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Net zoals Fahernheit 911 (die overigens veel meer bezoekers trok) in 2004 is dit preken voor eigen parochie. Zal nauwelijks invloed hebben op de uitslag van de verkiezingen.

Nomak
Obama of eender welke andere president, het maakt voor de gewone man toch niets uit. De president is toch maar een marionet van een hogere macht. Die verkiezingen zijn er gewoon om mensen de illusie te geven dat ze een keuze hebben.

avatar van Poisonthewell
Whahaha maakt dat idiote gedrocht Dinesh D'Souza nu ook al films? Eigenlijk wel logisch dat ie zich qua publiek nu moet richten op het inteeltsegment van de Mrrrcan populatie want niemand met ook maar het kleinste spoortje aan hersenactiviteit kan deze kerel toch meer serieus nemen?

avatar van Donkerwoud
starbright boy schreef:

Maar dan zonder het cabaret van Michael Moore...:(

avatar van FlorisV
Heb nu 3 docu's gezien van D'Souza en vind dit wel de beste. Qua opbouw, qua toonzetting en qua focus op het onderwerp. Wie invloed gehad heeft op Obama's denken en welke visie Obama heeft op de politiek en op hoe de wereld verbeterd moet worden wordt rustig uiteengezet zonder al te veel stemmingmakerij. Welke strategie zijn succes heeft bepaald wordt ook overtuigend uiteengezet. Het rassenthema is in Amerika nog steeds enorm. Het ironische wil natuurlijk dat Obama zelf ook gewoon half blank is maar daar wordt niet op in gegaan. In plaats van halfbloed wordt hij echt als zwarte gezien. En die identiteit weet hij goed in te zetten. Veel blanken zijn blij met zijn bescheiden opstelling en voelen zich een goed mens door op hem te stemmen. Maar hij lijkt door te slaan in zijn idealen met een economisch weg-met-ons beleid, een astronomische staatsschuld en een wel erg coulante houding ten op zichte van Iran's kernprogramma, naast een wel erg eenzijdig ontwapeningsprogramma dat te denken geeft.

De docu is al wat ouder en inmiddels zou nog veel meer over Obama's presidentschap kunnen worden verteld (en helaas weinig goeds, bewapening van ISIS rebellen in Syrie, bijna verdriedubbeling van de staatsschuld, Yes We Scan (Prism), Snowden, Drone slachtingen, een Obamacare die vooral de zorgverzekeraars in de handen hebben doen wrijven...). Maar mijn beeld van al die Amerikaanse presidenten is ondertussen wel dat er echt geen zuivere tussen zat. Rooseveld is ook lang niet zo goed gebleken als ik dacht. Misschien Eisenhower? Ik weet het niet.

haha, astronomische staatsschuld? die is juist onder republikeinen altijd fors gestegen. Als dit soort onzin langskomt heb ik wel een vermoeden hoe 'weinig stemmingmakerij' er in zit.

Republicans Oversee Trillions in Federal Debt Expansion - esquire.com

avatar van mrklm
Sneue propagandafilm van zelfverklaard radicaal-conservatief Dinesh D'Souza die alle patriottische clichés toont in de openingsmontage, uiteraard voorzien van een vaderlandslievende country-rockdeuntje. Hij gebruikt vervolgens elke wanhopige truc om Obama in een kwaad daglicht te zetten: Obama is een communist, een fascist en er (dus) op uit om geld te stelen van de rijken. D'Souza spreekt tevens zijn verontwaardiging uit over de manier waarop Obama zijn halfbroer George behandelt naar aanleiding van een ronduit bizar interview met die broer.

D'Souza sleept er van alles bij en tracht zijn argumenten te onderbouwen met de hulp van 'wetenschappers' waarvan een zoekopdracht op Internet direct duidelijk maakt dat die uit dezelfde radicaal-conservatieve kringen komen als D'Souza en weinig steun krijgen voor hun denkbeelden. Zo is er een uitgebreid interview met Dhr Paul Vitz die beweert dat Obama's gebrek aan een vaderfiguur verklaart waarom hij een atheïst is! Tja, als je dát soort argumenten moet aanvoeren om je politieke tegenstander onderuit te halen, heb je ze niet helemaal op en rijtje. D'Souza introduceert hier tevens zijn hilarische 'historische reconstructies', dus er valt ook nog wat te lachen hier en daar. Het einde is weer bombastisch, zoals je van die dwaze D'Souza inmiddels mag verwachten. Consequent is hij in ieder geval wel, maar dat is zeker geen aanbeveling.