Bilyy Ptakh z Chornoyu Vidznakoyu (1971)

Alternatieve titels: The White Bird Marked with Black | Бі́лий Птах з Чо́рною Озна́кою | Belaya Ptitsa s Chyornoy Otmetinoy

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Yuri Ilyenko
met Larisa Kadochnikova, Ivan Mykolajchuk en Bogdan Stupka

In de Karpaten, in de buurt van de Roemeense grens, woont een arm boerengezin. Het gezin moet zien te overleven in het gebied, dat binnen een korte tijd werd geclaimd als deel van Roemenië en Polen, voordat het gebied wordt verenigd met de Sovjet staat Oekraïne, vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Het gezin heeft veel kinderen, en de vijf zonen vormen de dorpsband. De vader smokkelt voor bijverdiensten. Als tijdens de oorlog de strijd uitbreekt tussen de door de Nazi's gesteunde Oekraïense nationalisten en de Sovjets komen de zonen tegenover elkaar te staan, en verliest de groep de ene na de andere zoon.