ad
  • 8.116.067 stemmen

...E Così Divennero i 3 Supermen del West (1973)

Actie / Komedie | 95 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Actie / Komedie

Alternatieve titels: Los Tres Superhombres en el Oeste / Three Supermen of the West

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Italo Martinenghi

Met onder meer: George Martin en Frank Braña

IMDb beoordeling: 4,9 (40)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 28 augustus 1973

Over ...E Così Divennero i 3 Supermen del West

George en zijn twee mede-Supermannen zijn op een missie om professor Panzarotti en diens teletijdmachine te stelen. Al snel kunnen zij zichzelf niet weerhouden het apparaat zelf te gebruiken en bevinden zij zich in de Tweede Wereldoorlog, het oude Rome en het Wilde Westen. In deze laatste periode blijven ze hangen bij de aanblik van een mooie blonde schone.

Ze bestonden al voor Trinita: de tre supermen...het zou dan ook hun eer te na zijn geweest om na Trinita 1 van de zovele Trinita geinspireerde kluchten te vereren met hun aanwezigheid, toch ? Neen, natuurlijk niet. Zoals ieder genre moest ook de spaghetti nog extra karikaturaal worden uitvergroot, en zo zien we de 3 gekende pakken terug in de ons vertrouwde setting van het wilde westen. Waarom jullie hier niet het etiket western op plakken, bevreemdt me dan ook enigszins.

De supermen van dienst zijn hier ook vertrouwde gezichten : Martin en Borghese zijn zowel uit spaghetti's als uit andere 3 supermen films gekend, de dritte im bunde blijkt niemand minder dan Frank Brana ( die jullie ook kennen uit once upon a time in the west, the good the bad and the ugly, a fistfull of dollars en for a few dollars more...) te zijn, een FBI agent die wordt betrapt op vissen zonder vergunning en voor straf van zijn chef- niemand minder dan Fernando Sancho in een cameo- de teletijdmachine moet jatten ter wille van het Yankee imperialisme...eh de wereldvrede.

Een teletijdmachine zeg ik, het moet natuurlijk wel extra infantiel zijn. Die machine vinden we in Rome bij een nutty professor, zijn debiele sidekick en hun- letterlijk- gorilla's ( dwz in carnavalswinkel outfits natuurlijk ). We hebben al gezien dat het masjien werkt via stock footage uit pepla en monsterfilms ( dit is de uitbarsting van de vesuvius, 69 VOOR gristus- zegt de professor...) . Ook de 3 willen het ding wel eens uittesten alvorens hem naar de USA te brengen, en voor de lol blijven ze hangen in Kansas, 1868.

Daar wordt hun apparaatje meteen gejat door een gang van Navajo Joe- Arie Ribbens look a like Spalla- en vervolgens kan het gebruikelijke Trinita gedoe beginnen, incl. een sheriff die meer op Bud Spencer lijkt dan Bud Spencer op zichzelf lijkt, een stotterende Buffalo Bill, de moeder van Joe in een rolstoel die later leert voetballen, en de dochter van de dominee niet te vergeten : een geblondeerde Agata Lys die verder vrij overbodig is. Brana trekt een us cavalry uniform aan,, Martin zet een Daniel Boone muts op en hangt in de rekstok, en Borghese doet incl. bolhoed een Toto imitatie.

Enfin, het lijkt me duidelijk wat voor een film dit is, narratieve logica of enige volwassenheid hoeft u hier niet te verwachten en de film kan ook slechts genoten worden i.c.m. de nodige versnaperingen, net als zijn soortgenoten.

Eerste FF film van de ongekende Martinenghi trouwens, voor de production values hoef je dit verder niet te zien maar dat lijkt me evident, en is ook meer voer voor 3 supermen buffs dan voor spaghettitifosi.