ad
  • 8.078.388 stemmen

Crash! Che Botte... Strippo Strappo Stroppio (1973)

Actie / Komedie | 102 minuten

Genre: Actie / Komedie

Alternatieve titels: Supermen against the Orient / The Three Fantastic Supermen in the Orient

Oorsprong: Italië / Hongkong

Geregisseerd door: Bitto Albertini

Met onder meer: Lo Lieh, Shih Szu en Tung Lam

IMDb beoordeling: 4,6 (129)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Oorspronkelijke titel: Crash! Che botte... strippo strappo stroppio

Releasedatum: 29 november 1973

Over Crash! Che Botte... Strippo Strappo Stroppio

Geheim agent Robert Wallace reist af naar Hongkong om een bende drugssmokkelaars in de kraag te vatten. De bende laat zich echter niet zomaar oppakken. Gelukkig krijgt Robert hulp van zijn gemaskerde vrienden, Max en Jerry, waarmee hij tezamen een trio superhelden vormt.

image

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er 2 van : spaghetti co- producties met Lo Lieh *...el karate el colt y el impostor is ongetwijfeld de gekendste , maar deze kwam eerder. In tegenstelling tot de meeste east meets west spaghetti's uit die tijd speelt hij dus niet in het wilde westen, maar in het verre oosten. Logisch, want dit project werd wel degelijk geproduceerd door de Shaw brothers.

We beginnen ook meteen in het gekende SB universum als in de openingssequentie voor de kust van HK weer eens een bootje vol drawgs aanmeert, dat wordt geattaqueerd door een stel undercover cops. Helaas verliezen ze de gebruikelijke kloppartij , eentje weet nog Bangkok te prevelen...

Na een kort zgn. Amerikaans intermezzo arriveren we ook in de Thaise hoofdstad, waar Malcolm/ col. Wallace 6 vermiste agenten moet opsporen. Na de verplichte VVV spotjes van sampans en dergelijke parafernalia geeft mystery woman Shih Szu- die gewoon Lily blijkt te heten natuurlijk- hem te verstaan dattie in HK moet wezen bij ene maestro Tang, Lo Lieh dus. Dat deze een cop is had u vermoedelijk al begrepen, dattie met SS samenwerkt ook. Deze 2 zitten achter een drugkartel geleid door ene Chen Loh ( Tung Lin ) aan, en allicht is het deze bende die verantwoordelijk is voor de verdwijning van de 6 agenten. Het slot zou ons naar Taiwan moeten voeren, ik geloof niet dat er daar 1 seconde is gedraaid.

Voor kung fu liefhebbers is dit verre van een must see : LL wordt natuurlijk wel geintroduceerd op de mat en mag beginnen met een match van een minuut of 3, waarna hij ook even Wallace in elkaar slaat. Later zijn er nog 2 kloppartijen met de baddies, waarvan de laatste massaal. Ook SS mag nog wat trappen solo uitdelen, maar het is allemaal weinig spectaculair.

Maar wacht : dit is een 3 supermen film toch ? Nou...een heel klein beetje. Max en Jerry ( Borghese dus ) maken na een half uur hun entree, verzorgen wat not so comic relief als aspirant martial artisten in de school van maestro Tang, trekken na 50 minuten hun superpakken aan, verzorgen daarna nog meer kluchtigheid via een Franco en Ciccio achtige heist op de kluis van het US consulate in HK ( gerund n.b. door een onuitstaanbaar zich aanstellende Dufilho ) en op het eind trekken ze nog even hun gekende pakjes aan, net als LL en SS trouwens- niet flatterend voor die 2 !

Enfin, het moge duidelijk zijn dat zoals de meeste van dit soort east meets west producties het geen kwestie van dubbelop maar 2 x nix is, nog erger hier dankzij een zeer middelmatige prutser als Albertini aan het roer en het geringe budget.

* : in feite dankt de film zijn gekendheid vooral aan een cameo van Jackie Chan die hier mede de stunts coordineerde, ik herkende hem niet. Ik heb ook nergens kunnen achterhalen op welk moment hij te zien zou moeten zijn.