Balagan (1994)

Duitsland / Israël
Documentaire

geregisseerd door Andres Veiel
met Kahled Abu Ali, Madi Ma'ayan en David Maayan

Drie acteurs met een volstrekt verschillende culturele achtergrond maakten een paar jaar geleden het vijf uur durende, controversiële theaterstuk 'Arbeit macht frei', over hun leven in Israël. Theater en werkelijkheid zijn bij deze drie acteurs sterk met elkaar verweven. Khaled is van Palestijnse afkomst en wordt door zijn werk in de Israëlische theaterwereld door sommige Palestijnen beschouwd als een collaborateur. Madi verzet zich als dochter van een vader die Sobibor overleefde, tegen de institutionalisering van de Holocaust als "nieuwe Israëlische religie". En Moni, zoon van geëmigreerde Iraakse joodse ouders, voelt zich verscheurd tussen de orthodoxe en conservatieve opvattingen van zijn familie.