Red Desert Penitentiary (1985)

Nederland / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door George Sluizer
met James Michael Taylor, Cathryn Bissell en William Rose

Myrna Greenbaum is actrice, maar heeft geen ervaring. Dan McMan heeft teveel. Wanneer ze worden gecast voor de rollen in een B-western, besluit Dan om zijn eigen acteerprestatie te bevorderen door Myrna te leren hoe ze de liefde moet bedrijven. Maar het script schildert hem af als loser en wanneer de man wiens rol hij speelt op de set verschijnt, wordt Dans karakter het slachtoffer van een Kafkaeske speling van het lot.

avatar van Drs. DAJA
George Sluizer maakt met Red Desert Penitentiary een opmerkelijke film. Robert Rodriguez gaat er bij El Mariachi erg prat op dat hij een film maakte voor 7.000 dollar maar Sluizer biedt met slechts 5.000 dollar meer een werkje aan dat het amateurisme van Rodriguez enorm overstijgt. Verhaaltechnisch hebben we te maken met een Kafkaeske western-vertelling waarbij de cowboy wetten zijn verandert door de wetten van de filmset. Slechts op het einde stelt de film ietwat teleur verder is het een prachtige vrije film die vanaf minuut 1 enorm weet te boeien.

avatar van wendyvortex
Niet geheel foutloos en hevig beïnvloed door Wim Wenders, maar als geheel uitermate fascinerende film gemaakt voor 5000 dollar en prettig afwijkend van de Nederlandse middelmaat en fantasieloosheid.

avatar van Lakte
Zeer goede, leuke en helaas vergeten film van Sluizer die gemaakt is op cult niveau waar ik heel erg van hou! Sluizer is meerdere malen zelf in de film te zien.

Heb hem gezien vanuit de George Sluizer box, het beeld is gerestaureerd maar doet erg oud aan wat de sfeer van de film ook schept en hem nog leuker maakt. De film moet het vooral van de dialogen hebben.

De film deed mij af en toe ook heel erg aan Midnight Cowboy denken mede door het hoofdpersonage.

3,5 *