Little Glory (2011)

België

geregisseerd door Vincent Lannoo
met Cameron Bright, Isabella Blake-Thomas en Hannah Murray

Na de dood van zijn ouders is Shawn, een 19-jarige jongen, compleet verloren. Hij beslist om voor zijn kleine zusje te zorgen om aan de levensverzekering van zijn vader te raken. Maar zo gaat hij beetje bij beetje leren dat de liefde geen prijs kent en ook niet genegeerd kan worden. Shawn ontdekt zo ook dat hij meer kan geven dan nemen.

De mij onbekende, jonge, Belgische cineast Vincent Lannoo, zet hier een engelstalige film neer.
Het is een indringend portret van een door kort opeenvolgende overlijdens onthoofde familie waarbij de negentienjarige zoon, reeds behoorlijk het verkeerde pad is opgegaan, en zich voor de zorg van zijn klein zusje ziet geplaatst.
De film heeft de verdienste niet in oversentimentaliteit, valse emoties of melodramtiek te vervallen, maar houdt zich realistisch aan het langzamerhand naar ernst overhellend hoofdpersonage.
Geslaagd en met overtuigend acteren van de hoofdpersonages.
De regisseur heeft ondertussen al twee nieuwe films op zijn actief staan : "Au nom du Fils" (Reeds gunstig onthaald hier bij Moviemeter) en "Les Ames du Papier". Benieuwd.